خانه » دانشنامه » تصاویر هواپیمای جنگی f-22 Raptor

تصاویر هواپیمای جنگی f-22 Raptor

امتیاز شما به این پست !

F-22 raptor

اف-۲۲ رپتور( F-22 raptor ) هواپیمای جنگنده نسل پنجم ساخت شرکتهای لاکهید و بوئینگ است که از فناوری رادارگریزی (Stealth) استفاده می‌کند. ایالات متحده تنها کشوری است که تولید کننده انبوه این نوع از هواپیماها است.

در اصل اف-۲۲ به عنوان یک جنگنده برای برتری هوایی طراحی شده بود، اما دارای قابلیت‌های اضافی است که شامل حمله به زمین، جنگ الکترونیکی و اطلاعات سیگنال می‌باشد. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی طرح است و تولید بیشتر بدنهٔ هواپیما، سیستم‌های سلاح و مونتاژ نهایی اف-۲۲ را به عهده دارد. برنامه بوئینگ شامل بال، بدنه، ادغام آویونیک، و تمامی سیستم آموزش خلبان و نگهداری سیستم است.

برای هواپیما اسامی مختلف F-۲۲ و F/A-۲۲ تعیین شده بود و بعدها وقتی به طور رسمی وارد سرویس USAF شد در ماه دسامبر سال ۲۰۰۵ به عنوان اف-۲۲ای نامیده شد. با وجود یک دوره رشد دنباله دار و پر هزینه، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در نظر دارد از اف-۲۲ به عنوان یک جزء حیاتی برای آینده قدرت هوایی تاکتیکی ایالات متحده بهره گیرد.

نکتهٔ جالب توجه این که ژاپن برای تکمیل نسل جدید جنگنده‌هایش سفارش خرید اف۲۲ را به آمریکا داده بود ولی آمریکا با آن مخالفت کرد ولی با پیشنهاد ژاپنی‌ها در مورد اف-۳۵ موافقت شد.

  • هواپیمای F-۲۲ Raptor از قاعده «دید اول، شلیک اول» پیروی می‌کند، یعنی این جنگنده قبل از اینکه هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، شناسایی کرده، به سمت او شلیک کرده و زود تر هم از منطقه جنگ دور می‌شود.
  • این هواپیما از دو موشک حرارتی سایدوایندر (AIM-۹ Sidewinder) و شش موشک راداری میانبرد (در حال حاضر دوربرد) آمرام (AIM-۱۲۰C AMRAAM) برای نابودی دشمن بهره گرفته و قادر به حمل دو بمب JDAM هدیت شونده با وزن ۱۰۰۰ پوند نیز هست.
  • رپتور دارای قابلیتهای فراوانی می‌باشد. اف ۲۲ از اخرین تکلنوژی روز برخوردار است و به عنوان یک پایگاه نظامی کامل در آسمان عمل می‌کند. در ماموریتهای تعقیب و شکار سایر هواپیماها یک استاد تمام عیار می‌باشد و با ویژگی “فرا -مانورپذیری ” تقریبا هیچ رقیبی را نمی‌توان رودرروی این شکارچی قرار داد و دارای انواع طراحی و ادوات بکاررفتهٔ منحصر به فرد است تا آن را از تمامی جنگنده‌های متعارف کنونی متمایز سازد که حتی قادر به تشخیص جنگنده خطرناک تر در یک دستهٔ پروازی به لحاظ موقعیت و شناسایی تسلیحات در حال حمل، توسط سامانه هوشمند کمک خلبان دیجیتال است.
  • هیچ راداری قادر به کشف و شناسایی ان نیست و در صورت شناسایی توسط رادار زمینی و یا شکاری‌های دیگر هیچ یک از موشکهای هوا به هوا و زمین به هوا (سام) روی آن قفل نمی‌شود و کلا دارای سیستمهای اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع و فریب می‌باشد.
  • بدنه رپتور از آلیاژی سرّی از تیتانیوم و کولار- کربن و نوعی آلومینیوم تشکیل یافته است که این آلیاژ بسیار سختتر و در عین حال سبکتر از فولاد می‌باشند.

منبع

وبیسایت ایرانی دیتا مجموعه عکس های هواپیمای F-22 raptor را برای بینندگان عزیز قرار داده است. برای دیدن عکس ها  با کیفیت بالا بر روی آنها کلیک کنید. مجموعه کامل عکس ها به همراه عکس های اضافی  بصورت فایل فشرده در انتهای تصاویر آمده است.

برای دیدن بقیه عکسها بصورت فایل فشرده بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.