خانه » دانشنامه » ادویه جات و خواص آن بر بدن انسان

ادویه جات و خواص آن بر بدن انسان

امتیاز شما به این پست !

adveyeh1 - ادویه جات و خواص آن بر بدن انسان

ادویه جات و خواص آن بر بدن انسان

ادویه جات را بخشی از یک گیاه معطر معرفی می کنند که می توانند تنه درخت (دارچین)، میوه (فلفل سیاه) و یا دانه (جوز هندی) باشد و به صورت درسته، خرد یا پودر شده برای عطر و رنگ بخشیدن به غذا مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه اثرات ادویه بر بدن انسان ذکر شده است.

اثرات ادویه در سلامتی بدن 

 

هر چند مقدار ادویه ای که در هر وعده با غذا مصرف می کنیم کم است، ولی ادویه جات تنوع طعم و رنگ فوق العاده ای به غداها می دهند. ادویه ها و گیاهان معطر علاوه بر اینکه مقدار کمی ویتامین، املاح و فیبر به غذا اضافه می کنند، حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که عوامل تخریب کننده سلول ها یعنی رادیکال های آزاد را خنثی کرده و سطح سلامتی را ارتقاء می بخشند.

ادویه های زیر توسط انجمن ملی سرطان به عنوان مواد ضد سرطان معرفی شده است: پونه، آویشن، رزماری یا آکلیل کوهی، رازیانه، زردچوبه زیره سیاه، بادیون، گشنیز، زیره سبز و ترخون. با اندازه گیری میزان آنتی اکسیدان ها مشخص شد، مواد آنتی اکسیدانی موجود در پونه حتی از ویتامین E  (یک آنتی اکسیدان قوی ) هم برای سلامتی بدن مفیدتر است.

بعضی از انوع مشابه این ادویه جات مثل زیره ، رازیانه، ترخون و زیره سیاه حاوی موادی بنام ترپن هستند که مانع از رشد تومورها و مقدار کلسترول خون را کاهش می دهند. به ویژه ترخون خاصیت ضد سرطانی خوبی دارد.

 زرد چوبه به دلیل وجود ماده ای بنام کارسامین (CURCUMIN) است که در آزمایشات حیوانی مشخص شده که بر علیه بیماری آلزایمر عمل می کند.

از این رو به تازگی در ژورنال پژشکی NEW ENGLAND دانشمندان در حال تحقیق بر روی کارسامین هستند تا راه درمانی برای عارضه کیستیک فیبروز (CYSTIC FIBROSIS) پیدا کنند، ولی تحقیقات انسانی در این زمینه محدود است.

فلفل سبز و زعفران سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند و جوز هندی و میخک (البته در آزمایشگاه) از رشد میکروب ها جلوگیری می کنند. زنجبیل و فلفل قرمز از تشکیل تومور هاجلوگیری می کنند و اثرات ضد سرماخوردگی فلفل سبز نیز در حال بررسی است.

استفاده از دارچین در درجه سوم و بعد از فلفل و خردل قرار دارد. طی تحقیقی که سال های قبل انجام گرفت، تاثیرات مثبتی از دارچین در درمان دیابت دیده شده است. این تحقیق نشان داد که مصرف 1 یا 2 قاشق چایخوری دارچین به شکل کپسول موجب کاهش قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول شدو از افت و خیز زیاد انسولین در یک گروه مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد.

دارچین معمولاً در شیرینی جات و مواد حاوی چربی استفاده می شود. در حقیقت دارچین یک ادویه عالی برای طعم دادن به گوشت چرخ کرده و سبزیجات است. اسفناج خرد شده را می توانید با دارچین و کشمش تفت دهید و یا چوب دارچین را با چای دم کنید. دارچین ادویه خوبی برای طعم دادن به هلو، موز، سیب و حتی ماست شیرین است.

ادویه جات و گیاهان معطر قرن ها به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته و می گیرند. ولی برای درمان صددرصد بیماری ها نمی توان به آن اکتفا کرد، چون بسیاری از نتایج تحقیقات بر روی تاثیرات ادویه ها، در آزمایشات بدست آمده و هنوز به طور قطعی به اثبات نرسیده است. به علاوه مصرف زیاد گیاهان معطر و ادویه جات به دستگاه گوارشی بدن خصوصاً مهده آسیب می زند.

در هر صورت با مصرف از ادویه جات هم می توان از فوائد آن سود برد و هم بیشتر به غذاهای گیاهی تکیه کرد تا غذاهای گوشتی. در نهایت اینکه :

رژیمی که سرشار از غذاهای گیاهی باشد، بدن را در برابر سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند و در این بین ادویه ها و گیاهان معطر نیز موثر هستند. محققان به خواص ادویه ها پی برده انذ: مثلاً زردچوبه برای افرادی مفید است که …

منافع بهداشتی آویشن بی نظیر هستند. این گیاه به طور سنتی برای درمان سرفه و حتی سیاه سرفه استفاده می شده است.

برگرفته از کتاب: ادویه درمانی، نوشته ندا کاووسی ، ناشر: ندای الهی

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.