خانه » کتاب » تاریخی » دانلود رایگان کتاب سمک عیار نوشته فرامرز بن خداداد ارجانی

دانلود رایگان کتاب سمک عیار نوشته فرامرز بن خداداد ارجانی

امتیاز شما به این پست !

samkayar - دانلود رایگان کتاب سمک عیار نوشته فرامرز بن خداداد ارجانی

دانلود رایگان کتاب سمک عیار نوشته فرامرز بن خداداد ارجانی

سمک عیار رمانی است مشهور و قدیمی به زبان فارسی که در سدهٔ ششم هجری نوشته شده است. داستان‌های این کتاب سه جلدی به دست فرامرز بن خداداد بن عبدالله ارجانی (ارگان یا بهبهان کنونی در استان خوزستان) جمع‌آوری شده است. وی داستان‌ها را از زبان یک راوی به نام صدقهٔ ابوالقاسم فراهم آورده است. این رمان یکی از داستان‌های عامیانهٔ فارسی است که سینه‌ به‌ سینه نقل شده و سده‌ها مایهٔ سرگرمی مردم ایران بوده‌است. قهرمان داستان پسر شاه حلب است که عاشق دختر فغفور شاه چین شده و سپس به جنگ پادشاه ماچین رفته‌ است. بیشتر رویدادهای جلدهای یکم و دوم در چین و ماچین می‌گذرد.

کتاب سمکِ عیار این مزیّت را دارد که چون داستان‌های آن روایت مردم بود و در میان عوام مشهور و محبوب بوده‌اند، زبان این کتاب نیز زبان عمومی آن دوره را نشان می‌دهد و به همین خاطر بسیار ساده و روان‌است. صحنه‌های این داستان در ایران و سرزمین‌های نزدیک به آن اتّفاق می‌افتند. بیشتر شخصیت‌ها و قهرمانان این کتاب نام‌های ایرانی دارند. شخصیت اصلی این کتاب پهلوانی نام‌آور به نام سمکِ عیار است که در طی ماجراهایی با خورشیدشاه سوگند برادری می‌خورد.

کاربرد نام‌های ایرانی کهن هم‌چون خردسب شیدو، هرمزکیل، شاهک، گیل‌سوار، سرخ‌ورد، مهرویه و زرند و مانند این‌ها این گمان را قوی می‌کند که این افسانه کهن بوده که بعدها یعنی در سدهٔ ششم به فراخور زمان نو شده‌ است. موردی که در کتاب سمکِ عیار در پیوند با وجه تسمیه خورشیدشاه، قهرمان اصلی داستان ذکر شده درست همانند همان است که در کتاب پارسی میانه بندهشدر مورد منوش خورشید، از نوادگان منوچهر، پادشاه کیانی آمده‌ است. این می‌تواند گویای پیوند این کتاب با کتاب‌های پارسی پیش از اسلام باشد.

متن کامل این کتاب به تصحیح دکتر پرویز ناتل خانلری در پنج جلد طی سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۳ در انتشارات بنیاد فرهنگ ایران منتشر شده‌است.

خلاصه داستان سمک عیار :

داستان از جايي آغاز مي شود كه مرزبان شاه پادشاه ولايت حلب در جست و جوي داشتن فرزند است و با چاره جويي هامان وزير با «گلنار» دختر پادشاه عراق ازدواج مي كند. پس از مدتي از گلنار صاحب فرزند پسري مي شود و نام او را خورشيد مي گذارد. پس از آن كه روزگار كودكي خورشيدشاه سپري مي شود. در دوره‌ي جواني در حين شكار گورخری توجه خورشيد شاه را جلب مي كند و به اين ترتيب خورشيدشاه به شكلي شگفت انگيز عاشق مه پری، دختر فغفور، پادشاه چين مي شود. و به همراه برادر ناتني خود، فرخ روز راهي ولايت چين مي گردد…

 وبسایت ایرانی دیتا تخلیص و بازنویسی این اثر که به دست حسین فتاحی در دو جلد انجام شده است را برای دانلود در اختیار شما قرار می دهد. امید است مورد پسند شما قرار گیرد.
باکس دانلود
  • دانلود با لینک مستقیم
  • حجم: 19.7 مگابایت
  • فرمت: PDF
  • منبع: ایرانی دیتا
  • رمز : www.iranidata.com
  • کانال تلگرام ایرانی دیتا
  • 15 - تلگرام

    دیدگاه ها 2 دیدگاه
    1. blank
      نسرین
      در تاریخ 2019/04/04 :

      سلام.ازاینکه فایل کتاب سمک عیار رو برای دانلود قراردادین،ممنون.اما مشکلی که داره اینه که بعضی ازصفحاتش نیست.مثلا ص 18 (قسمت مه پری ودایه جادوگر) وبه جای اون ص 118 گذاشته شده واین نوع مشکلات ترتیب صفحات داره که خواندن کتاب رو مشکل می کنه

      • blank
        احمد
        در تاریخ 2019/04/04 :

        سلام. احتمالا در موقع اسکن کردن و تبدیل به PDF این اشکالات پیش اومده که سعی می کنیم در اسرع وقت این اشکال رو برطرف کنیم. با تشکر از نظر و توجه دقیق شما

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.