خانه » دانشنامه » مشاهیر » زندگی نامه استاد جمشید مشایخی

زندگی نامه استاد جمشید مشایخی

امتیاز شما به این پست !

jamhid mashayekhi - زندگی نامه استاد جمشید مشایخی

زندگی نامه استاد جمشید مشایخی

جمشید مشایخی در تاریخ 6 آذر 1313 در تهران متولد شد و در تاریخ 13 فروردین سال 1398 (ساعت 21) بر اثر ایست قلبی در سن 84 سالگی درگذشت. او یک بازیگر تمام عیار و پیشکسوت سینمای ایران است که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر می باشد. او در رشته تآتر تحصیلات ناتمام داشت ولی در سال 1336 در اداره هنرهای دراماتیک که تازه تأسیس شده بود استخدام شد و در اجرای نقش در فیلم کوتاه به نام جلد مار ساخته هژیر داریوش به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت و کار او در کانل سوم غیر دولتی پخش شد. او به خاطر بازیگری در یک فیلم سینمایی برای مدّتی از تآتر اخراج شد. از سال 1349 به صورت حرفه ای و رسمی کار بازیگری را شروع کرد.

ازدواج جمشید مشایخی با خانم گیتی افروز رئوفی به زبان همسر ایشان
من گیتی افروز رئوفی در سال 1315 در قزوین به دنیا آمدم. پدرم افسر شهرانی بود. من دخترعمّه جمشید مشایخی هستم و دارای دو مدرک فوق دیپلم در رشته های طبیعی و خانه داری می باشم. در دوران کودکی به همراه پدر به تهران آمدیم و در دبستان و دبیرستان پروین اعتصامی تحصیل کردم. او در ابتدا مخالف ازدواج با جمشید بودم ولی بعد از اینکه جمشید و بستگان رسماً به خواستگاری ام آمدند تغییر عقیده دادم و با او ازدواج کردم. در طی زندگی مشترک عاشق او بودم و به خاطر انس و الفتی با او داشتم ، جمشید نمی توانست به حضور من جلوی دوربین نقش خود را اجرا کند. چون اگر مرا می دید به خاطر انس زیاد نمی توانست غیر از جمشید و همسر من، شخص دیگری باشد و در نتیجه حس زیرپوستی او برای ایفای نقش پایین می آمد. جمشید مشایخی خودش می خواست مهریه مرا تعیین کند. بنابراین عدد یک را نوشت و جلوی آن 100 هزار صفر قرار داد. ولی من آن را نپذیرفته و مهریه خودم را یک شاخه گل میخک سفید تعیین کردم.
نام فرزندان جمشید مشایخی، نادر، نغمه و سام است .

j m - زندگی نامه استاد جمشید مشایخی

زندگی استاد جمشید مشایخی در عرصه هنر و بازیگری
بی شک استاد جمشید مشایخی یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما و تلویزیون ایران است. از مهمترین هنرمندی او می توان به بازی در نقش های شازده احتجاب، کمال الملک، خوشنویس (در سریال قدیمی هزاردستان) و … اشاره کرد. همچنین بازی او در فیلم های خشت و آینه سال 1344، آسمون بی ستاره سال 1350، صدای صحرا سال 1354، بت شکن سال 1355، دادا سال 1361، سیمرغ سال 1366، راز چشمه سرخ سال 1370، مجازات سال 1373، روز واقعه سال 1373، چشمان سیاه سال 1381، این ترانه عاشقانه نیست سال 1384، زمهریر سال 1388، پدر آن دیگری سال 1393، همه چیز آنجاست سال 1394 و بسیاری از فیلم های دیگر بی نظیر بود. البته جمشید مشایخی در بعضی از نقش ها علی رغم میل باطنی بازی کرد که به گفته خودش به خاطر کمک به کارگدان ها، آن نقش ها را بر عهده گرفت .

خلاصه ای از آرزوهای استاد جمشید مشایخی (برگرفته از سخنان خودش در یک مصاحبه)
در سنین نوجوانی و جوانی آرزوهای زیادی داشت که مهم ترین آنها رفتن به سرکار و تشکیل خانواده بود. در حال حاضر مهم ترین دغدغه ایشان اوضاع نابسامان بعضی از جوانان، مخصوصاً گرفتار شدن در دام اعتیاد است. او آرزو می کند تا جوانان ما پاک و سالم باشند .
سایت ایرانی دیتا این پست دانشنامه مشاهیر را به خلاصه ای از زندگانی و بیوگرافی استاد جمشید مشایخی اختصاص داد. امیدواریم مورد توجه شما علاقه مندان به هنرمندان و چهره های ماندگار فرهنگ این سرزمین قرار گرفته باشد .

منابع
مصاحبه استاد جمشید مشایخی در تلویزیون در سال 1392
سایت ویکی پدیا دانشنامه آزاد
سایت بیتوته

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.