خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » شناخت رشته علوم مهندسی به همراه دانلود رایگان کتاب مهندسی محاسباتی

شناخت رشته علوم مهندسی به همراه دانلود رایگان کتاب مهندسی محاسباتی

امتیاز شما به این پست !

computional engeneering - شناخت رشته علوم مهندسی به همراه دانلود رایگان کتاب مهندسی محاسباتی

دانلود رایگان کتاب مهندسی محاسباتی – مقدمه ای بر روش های عددی

رشته علوم مهندسی محاسباتی  یکی از گرایش های رشته علوم مهندسی است، که اهمیت رشد محاسبات را برای حل مسائل پیچیده علمی و مسائل مهندسی مشخص می‌کند. این رشته تازه تاسیس در ایران بر اساس این دیدگاه تشکیل شده است که در صورت ترکیب مدل‌های ریاضی و مشاهدات تجربی با محاسبات علمی، مهندسان قادر به حل مسائلی خواهند شد که به نظر غیرقابل حل می‌رسند. در این گرایش از رشته علوم مهندسی، تمرکز بر پرورش مهارت‌های مورد نیاز برای مدل‌سازی، شبیه‌سازی و حل مسائل پیچیده‌است.

در ادامه ضمن قرار دادن لینک دانلود کتاب مهندسی محاسباتی – مقدمه ای بر روش های عددی

(Computational Engineering –Introduction to Numerical Methods)، اندکی راجع به رشته تازه تاسیس علوم مهندسی و زیر شاخه های آن صحبت خواهیم کرد.

علوم مهندسی شاخه‌ای علمی و بین‌رشته‌ای است که هدف آن توسعهٔ پایه‌های نظری برای تحلیل پدیده‌های علمی و کاربردهای مهندسی آنها، آینده‌پژوهی در فناوری، و انتقال فناوری‌های نو به صنعت است.

هدف نهایی این رشته آن است که دانشجویان بتوانند ویژگی‌های مثبت یک مهندس و یک دانشمند را همزمان بدست آورند. یک کارشناس علوم مهندسی باید بتواند مانند یک دانشمند کنجکاوی، تفکر عمیق و انتقادی و قدرت مشاهده را جهت اکتشافات جدید مورد استفاده قرار داده ودر عین حال بمثابه مهندسان خلاقیت، قابلیت‌های فنی و مهارت‌های حل مسئله را در جهت پیشرفت جامعه به‌کار برد. مهندسان تربیت یافته این رشته قادرند با برخورداری از دانش علوم پایه قوی و درک عمیق از فنون و روشهای مهندسی امر هدایت و اجرای پژوهشهای صنعتی بین رشته‌ای را عهده‌دار شوند. در کنار به کارگیری مهندسان این رشته در بخش R&D صنایع، امکان ادامه تحصیل آنها در رشته‌های سنتی مهندسی، به علت ماهیت چند رشته‌ای بودن آن فراهم است. امکان کار در چند دیسیپلین مهندسی در بازار کار رقابتی امروز از توانائیهای برتر دانش آموختگان این رشته خواهد بود.

علوم مهندسی رشته‌ای میان رشته‌ای است که در اکثر دانشگاه‌های جهان به عنوان یک هستهٔ مرکزی رشته‌ها ی مهندسی مطرح شده است. دانشجویان این رشته پس از مدت حدوداً دو سال می‌توانند به یکی از گرایش‌های مورد علاقهٔ خود وارد شوند.(( در واقع دانشجویان این رشته در ابتدای ورود نیاز به انتخاب رشته ندارند و فرصت بیشتری برای این کار دارند )) اولین ورودی وپذیرش این رشته در ایران در سال ۱۳۸۷ بود. این رشته دارای ۴ گرایش و ۱۲ شاخه (زیر مجموعه) تخصصی است. اگر چه هر یک ازاین زیر مجموعه ها یا شاخه‌ها با رشته اصلی (مادر) تحصیلی دارای مشترکات فراوانی هستند، لیکن تفاوتهای اساسی دارند.

رشتهٔ علوم مهندسی از چنان گستردگی بر خوردار است که شما در هر رشته دیگری که تحصیل کرده باشید می‌توانید برای مقاطع بالاتر در این رشته ادامه تحصیل دهید. در ایران متأسفانه ارتباط این رشته با علوم انسانی، هنر، پزشکی و دیگر رشته‌ها هنوز برقرار نشده است در حالی که در کشورهای اروپایی و امریکایی شاخه‌هایی از این رشته وجود دارند و به مباحثی مربوط می‌شوند که در ایران کاملا از مهندسی جدا شده‌اند.

این رشته در ایران از سال ۱۳۸۷ در دانشکدهٔ فنی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی اغاز به کار نموده است. پس از آن دانشگاه‌های :سلمان فارسی کازرون ، صنعتی سیرجان و صنعتی کرمانشاه نیز این رشته را دایر کردند.

گرایشهای کنونی این رشته بصورت زیر هستند.

۱) علوم مهندسی محاسباتی ۲) ریاضی مهندسی ۳) فیزیک مهندسی ۴) علوم مهندسی زیست محیطی

که بعد از گذراندن گرایش انتخابی باید یکی ازشاخه‌های زیر طی شود:

الف-از گرایش‌های علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی و فیزیک مهندسی به یکی از هفت خوشهٔ زیر می‌توان رفت:

بهینه‌سازی
علم مواد
مهندسی هسته‌ای
مکانیک (طراحی کاربردی)
مکانیک (حرارت و سیالات)
برق (مخابرات)
برق (الکترونیک)
ب-از گرایش علوم مهندسی محاسباتی به یکی از پنج خوشهٔ زیر رفت:

مهندسی فرایند
مهندسی ذخایر
سیاست گذاری محیط زیست
مهندسی زمین (نقشه برداری)
مهندسی زمین (ژیومکانیک)

کتابی که لینک آن در پایین قرار داده شده است، یک مرجع مناسب و مفید برای گرایش عوم مهندسی محاسباتی می باشد. دانشجویان، پژوهشگران و اساتید این رشته می توانند از این کتاب بهره لازم را ببرند. این کتاب نوشته مایکل شافر (Michael Schäfer) می باشد که دارای 12 فصل و 300 صفحه است. فصل های کتاب عبارت اند از:

1 Introduction

2 Modeling of Continuum Mechanical Problems

3 Discretization of Problem Domain

4 Finite-Volume Methods

5 Finite-Element Methods

6 Time Discretization

7 Solution of Algebraic Systems of Equations

8 Properties of Numerical Methods

9 Finite-Element Methods in Structural Mechanics

10 Finite-Volume Methods for Incompressible Flows

11 Computation of Turbulent Flows

12 Acceleration of Computations

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.