خانه » دانشنامه » تاریخی » معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

امتیاز شما به این پست !

sheykhmosa - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

بقعه شیخ موسی در ناحیه ییلاقی منطقه بندپی شرقی از توابع شهرستان بابل در مرکز استان مازندران قرار دارد. این روستا با ارتفاع  ۱۹۰۰ متر از سطح دریا، در ۵۵ کیلومتری بابل یکی از جذابترین منظره های جنگلی، ییلاقی و کوهستانی را دارا می باشد. این منطقه به عنوان یک مرکز مهم زیارتی و سیاحتی و حتی فرهنگی استان مازندران به حساب می آید. آداب و رسوم مردم این منطقه تاثیر بسیار زیادی از وجود این بقعه و خود شخصیت این بزرگوار پذیرفته است. بنابر گفته گذشتگان حاجی شیخ موسی از شاگردان امام ششم شیعیان امام جعفر صادق (ع) می باشد که به منظور اشاعه اسلام در دوره امامت امام هفتم (ع) برای نشر احکام اسلامی به این منطقه مراجعت نموده و در همین مکان درگذشته است. در دوران حکومت های علویان و سادات مرعشی در طبرستان مردم منطقه بسیار با شخصیت هایی مانند این عزیز خو گرفتند و برای آنها مقبره ها و مزارهای مقدسی و نسبتا باشکوهی اختصاص داده شد.

در داخل این زیارتگاه ضریح چوبی مشبک چوبی و درهای کنده‌کاری شده زیبا و ظریفی تعبیه شده است که تاریخ آنها به سال‌های 1310 و 1318 هجری قمری برمی‌گردد. از این بزرگوار کرامات زیادی در نزد اهالی محلی نقل قول می شود.

مزار مادر حاجی شیخ موسی نیز که آقا مار نام دارد در روستای فیروزجاه (که به زبان محلی پریجا خوانده می شود) قرار دارد. مراتع ییلاقی ارتفاعات اطراف مقبره و قشلاق فیروزجاه، وی تله، آری و گریوده همگی جزو املاک شیخ موسی است که یکی از شاهان منطقه به واسطه کرامات او به وی هدیه کرده است و شیخ موسی نیز این املاک را وقف عام نموده تا همه مردم از آنها استفاده کنند.

IMG 2289 - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

موسی - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

در کوه های اطراف مقبره که هر کدام نام خاص خود را دارند طایفه های مختلف منطقه بندپی به عنوان ییلاق سکنی گزیده اند و در ایام اواسط بهار تا ابتدای پاییز به همراه دام های خود در آنجا زندگی می کنند.

هوای اطراف بقعه در بیشتر ایام سال مه آلود و ابری است و روزهای کمی را می توان بدون مه و ابر گذراند. اما روستاهای اطراف که در قسمت های بالاتر از نظر ارتفاع قرار دارند در بسیاری از مواقع ابرها را در زیر پای خود می بینند.

 yeylagh - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

از دیگر جذابیت های روستای شیخ موسی مراسم باستانی آن یعنی جشن مردگان است. 28 تیرماه در گاهشماری طبری مصادف است با جشن بیست و شش عیدماه که در نظر افراد منطقه روز بزرگی است. طبق یک باور عامیانه، ماجرا برمی گردد به زمانی که فریدون به خونخواهی پدرش با همراهی سپاهی از مردم مازندران به مصاف ضحاک پادشاه اهریمنی می رود و پس از جانفشانی و کشته شدن تعداد زیادی از افرادش، ضحاک را به بند کشیده و در قعر چاهی می اندازد. بعد از آن ماجرا، مردم همه ساله در چنین روزی جشنی می گرفتند و سر قبر مردگانشان شمع روشن می کردند. پهلوانان هر منطقه هم به یاد این نبرد تن به تن باهم کشتی پهلوانی می گرفتند. این کشتی که لوچو نام دارد هنوز با شدت خاصی از سوی مردم منطقه و حتی پهلوانان استانی و کشوری در این مکان تعقیب می شود.

4 - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

آبشار بسیار زیبایی نیز در منطقه جنگی این روستا قرار دارد که بر جاذبه های این روستا افزوده است.

.jpg - معرفی منطقه گردشگری و زیارتی شیخ موسی در منطقه بندپی بابل

مسیر دسترسی این روستا از طریق شهرستان بابل به سمت شهر گلوگاه و سپس روستای فیروزجاه است و همچنین از طریق روستای شیرگاه قائمشهر نیز می توان به این منطقه رسید. در ادامه شما را به شنیدن آهنگی محلی در همین مورد دعوت می کنیم.

15 - تلگرام

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. blank
    محمد
    در تاریخ 2016/03/10 :

    بسیار عالی !!!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.