خانه » دانشنامه » آشپزی » طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

امتیاز شما به این پست !

mahi 1 - طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

ماهی شکم پر یکی از غذاهای شمالی پرطرفدار در سرتاسر ایران می باشد. شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که از ماهی شکم پر خوشش نیاید. این غذای لذیذ به مذاق بسیاری از افراد خوشایند است و یکی از غذاهای پرفروش در رستوران های شمال می باشد. این غذا که در اواخر سال به عنوان یکی از غذاهای اصلی شمال محسوب می شود. اگر این روزها به بازارهای شمال بروید، بسیاری از افراد را می بینید که به دنبال خریدن ماهی و همچنین سبزی های معطر برای درست کردن ماهی شکم پر هستند. گروه آشپزی ایرانی دیتا طرز تهیه این غذای منحصربه فرد را برای علاقه مندان قرار داده است.

مواد لازم برای 4-6 نفر

ماهی سفید       1عدد (1گیلوگرم)

نمک و فلفل         به میزان لازم

سبزمعطر شمال، ریز خرد کرده    150-200 گرم

روغن مایع             3قاشق سوپ خوری

گردوی آسیاب کرده            80 گرم

رب انار                            2 قاشق سوپ خوری

دانه های انار خشک             1 قاشق سوپ خوری

زعفران حلکرده                    1قاشق چایخوری

mahi 2 - طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

روش تهیه

ماهی را خوب پاک کنید، بشویید و با هوله ی آشپزخانه خشک نمایید. سپس داخل شکم ماهی را با نمک و فلفل مزه دار کنید. حال سبزی را در یک قاشق سوپ خوری از روغن مایع تفت دهید. حتما از سبزی های معطر مانند زولنگ، اناریجه، گشنیز، برگ سیر و اوجی استفاده نمایید. این سبزی های خرد شده تفت داده را با گردو، رب انار و دانه های انار در کاسه مناسبی بریزید و مخلوط کنید. سپس داخل شکم ماهی را با آن پر نمایید و شکاف آن را با سوزن و نخ بدوزید. اینک باقیمانده روغن را با زعفران مخلوط کرده و زیر روی ماهی بمالید. حالا ماهی را در سینی فر دارای کاغذ آلومینیومی بگذارید و در فر به مدت تقریبی 1 ساعت گرم کرده با دمای 180 درجه بپزید. حال ماهی شکم پر آماده است و می توانید آن را در دیس مناسبی بگذارید و با حلقه های زیتون و نارنج بیارایید.

در صورتی که فر در اختیار ندارید نیز می توانید این غذا را بپزید. کافی است ابتدا روغن را در ماهیتابه مناسبی خوب داغ کنید و سپس ماهی را درآن قرار دهید و در ماهی تابه نگذارید (زیرا ماهی به ماهیتابه می چسبد)، شعله اجاق را  متوسط  قرار دهید. بعد از چند دقیقه که زیر ماهی کامل سرخ شد، آن را با احتیاط برعکس نمایید و در ماهیتابه حالا قرار دهید و بگذارید ماهی با شعله کم خوب بپزد.

در صورتی که سبزی های محلی را دراختیار ندارید از مخلوط گشنیز و قدری شنبلیله استفاده نمایید.

mahi4 - طرز تهیه غذاهای شمالی (ماهی شکم پر)

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.