خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » مدل تجزیه تحلیل PEST در علم مدیریت

مدل تجزیه تحلیل PEST در علم مدیریت

امتیاز شما به این پست !

PEST Analysis - مدل تجزیه تحلیل PEST در علم مدیریت

مدل تجزیه تحلیل PEST در علم مدیریت

تجزیه تحلیل pest یا (Pest Analisis) که بیشتر مربوط به رشته های مدیریت صنعتی، مدیریت اجرایی، مدیریت استراتژیک و … است، در واقع شاخت محیطی است که شرکت در آن به کسب و کار می پردازد و در تعیین استراتژیها و پیاده سازی آنها اهمیت زیادی دارد. شناختی که در نهایت به شناسایی فرصتها و تهدیدات خارجی سازمان در فرآیند کارآفرینی و تجارت و تولید منجر خواهد شد. با توجه به اینکه تغییرات در محیط سازمان می تواند هم فرصت های بزرگی برای سازمان فراهم آورد و هم می تواند باعث ایجاد تهدیدات و ضعف های بزرگی برای سازمان شود، این شناخت در موفقیت سازمان تأثیر بسیار مهمّی دارد. تحلیل pest  یک ابزار کاربردی ساده و پیشرفته است که در تحلیل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و نکنولوژیکی تغییرات محیط کسب و کار، کمک قابل توجهی به افراد کارآفرین می کند.  عناصر pest یا متغیرهای خارجی تأثیرگذار بر فعالیت و کسب و کار شرکت یا همان عوامل پیست عبارتند از مسائل سیاسی (politics)، مسائل اقتصادی (economics)، مسائل اجتماعی (social) و مسائل تکنولوژیکی (technological). در واقع اسم کلمه لاتین پیست pest برگرفته از حروف ابتدایی این چهار کلمه لاتین است. برخی نیز این مدل تحلیلی را sped نیز نامیده اند.

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم یک فایل pdf در مورد تحلیل و آنالیز پی اس تی( pest analisis ) برای دانشجویان مدیریت، حسابداری، اقتصاد و … و کلیه علاقه مندان به کسب و کار و بازاریان اختصاص یافت .

نویسندگان این مقاله : سرکار خانم ماندانا نادری، آقای دکتر حجاریان – دانشکده حسابداری و مدیریت علامه طباطبایی – مدیریت استراتژیک صنعتی

 

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.