خانه » کتاب » ادبیات » دانلود رایگان کتاب تذکرة الاولیاء اثر عطار نیشابوری

دانلود رایگان کتاب تذکرة الاولیاء اثر عطار نیشابوری

امتیاز شما به این پست !

Tazkarat Avlia - دانلود رایگان کتاب تذکرة الاولیاء اثر عطار نیشابوری

دانلود رایگان کتاب تذکرة الاولیاء اثر عطار نیشابوری

حکیم شیخ عطّار نیشابوری که نام کامل او فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کَدکَنی نیشابوری است در سال 540 هجری قمری در کدکن به دنیا آمد و در سال 618 در شادباخ نیشابور درگذشت. او یکی از بزرگترین عارفان و صوفیان قرن ششم و ابتدای قرن هفتم در ادبیات ایران به شمار می آید. تذکرة الاولیاء کتابی است عرفانی به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع، که در شرح احوال بزرگان اولیاء و مشایخ صوفیه توسط شیخ فریدالدین عطار نیشابوری به زبان فارسی نوشته شد. این کتاب دارای یک مقدمه و ۷۲ باب که هریک به زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان یکی از عارفان و مشایخ تصوف می‌پردازد، و ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیزشان در این کتاب به زیبایی بیان شده است. باب اول کتاب تذکرت الاولیا به سخنان امام صادق (ع) و باب آخر یعنی باب هفتاد و دوم آن حسین بن منصور حلّاج اختصاص یافته است. زبان نثر کتاب تذکرة الاولیا عطار نسبتاً ساده بوده ولی درک کردن درست آن تا حدی به اطلاعات عرفانی نیاز دارد.

این کتاب را چندین محقق سرشناس ایرانی و خارجی تصحیح کرده اند. نخستین تصحیح انتقادی تذکرة الاولیا بوسیله رنالد نیکلسن صورت گرفت. (چاپ لیدن ۱۹۰۵-۱۹۰۷). تصحیح دیگر بر این کتاب، مقدمهٔ محمد قزوینی بر آن است که حاوی اطلاعات دقیق و سودمندی‌است. از تصحیحات معروف دیگر تذکرة الاولیا، تصحیح محمد استعلامی است که تا کنون ۲۵ بار چاپ شده‌است. دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در حال تصحیح دیگری از تذکرةالاولیاء عطار نیشابوری است. از امتیازات تصحیح نیکلسن، یکی بی‌طرفی مذهبی او از نظر شیعه با سنی بودن است .

این پست مذهبی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم کتاب تذکرت الاولیا نوشته عطار نیشابوری در قالب فایل pdf اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.