خانه » دانشنامه » مشاهیر » زندگی نامه دکتر محمد قریب

زندگی نامه دکتر محمد قریب

امتیاز شما به این پست !

mohammad - زندگی نامه دکتر محمد قریب

زندگی نامه دکتر محمد قریب

محمد قریب در سال 1288 هجری شمسی در تهران متولد شد و در اول بهمن سال 1353 درگذشت. پدرش علی اصغر خان قریب از مردم روستای گرکان از توابع آشتیان بود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون به پایان رسانید. در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی جزء نخستین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفتند. محمد قریب در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکی شد. او در سال ۱۳۱۴ شمسی اولین ایرانی بود که توانست در آزمون کنکوری انترنی بیمارستان پاریس موفق شود. دکتر قریب در سال ۱۳۲۱ موفق به أخذ نشان عالی دولت فرانسه شد و در سال ۱۳۵۰ به عضویت هیئت مدیره انجمن بین‌المللی بیماری های کودکان در آمد .

ازدواج محمد قریب در سال 1315 با زهرا قریب دختر مرحوم عبدالعظیم قریب انجام گرفت و در سال ۱۳۱۷ به ایران بازگشت. پس از گذراندن دوره سربازی در سال ۱۳۱۹ به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمی مشغول گردید. وی ابتدا در بیمارستان رازی به اداره بخش اطفال مشغول شد و بعد از آن به بیمارستان هزار تختخوابی رفت و در آنجا بخش اطفال را دایر کرد. او در سال ۱۳۱۹ کتاب بیماریهای کودکان را به چاپ رساند و در سال ۱۳۳۵ با همکاری دکتر حسن اهری آن را با اصلاحات جدید تجدید چاپ نمود. همچنین در اواخر سال های عمر وی موفق به دریافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش شد. وی در طول سالهای فعالیت علمی خود در کنگره‌های مختلف بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش دعوت شد و عضویت چندین مجمع علمی بین‌المللی را برعهده داشت. ایشان از پایه گذاران انتقال خون در ایران بود. دکتر محمد غریب مجموعه درس های رشته پزشکی را در دانشگاه تهران برای دانشجویان رشته پزشکی تدریس کرد.

فعالیت سیاسی دکتر محمد قریب

ایشان در عرصه سیاسی نیز فعالیت مؤثری داشت و از منتقدان سرسخت حکومت پهلوی بود. در پی بیانیه ای در انتقاد از رژیم منحوس پهلوی به همراه چند تن دیگر مثل دکتر سحابی، مهندس بازرگان و … نوشت و امضا کرد، از دانشگاه اخراج شد که این موضوع محبوبیت او را در بین دانشگاهیان بیشتر کرد .

تأسیس بیمارستان توسط دکتر محمد قریب

محمد غریب در دوران بازنشستگی و در اواخر عم اولین بیمارستان تخصصی کودکان یعنی بیمارستان مرکز طبی کودکان به همراه دکتر حسن اهری تأسیس و بنیانگذاری کرد. این از مهمترین اقدامات ایشان در زمینه علمی و پزشکی بود .

بیماری سخت و درگذشت استاد دکتر محمد قریب

استاد محمد قریب دچاری بیماری سرطان مثانه بود. در ابتدا به بیماری دفع خون از طریق دستگاه های ادراری (هماچوری) مبتلا بود که در ادامه پزشکان این بیماری را سرطان مثانه تشخیص دادند. عملیات درمانی فراوانی در ایران و امریکا روی ایشان انجام شد ولی سرانجام در روز سه شنبه تاریخ 1 / 11 / 1353 در محل خدمت خویش یعنی بیمارستان مرکز طبی کودکان درگذشت. نماز میت این استاد گرانقدر را آیت الله مرعشی خوانده اند و بسیاری از درباریان بخصوص محمدرضا شاه پهلوی نیز در تشییع پیکر مبارک ایشان حضور داشتند. دکتر محمد قریب را پیرو وصیت ایشان در شهرستان قم (قبرستان شیخان) به خاک سپردند . سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری در سال 1386 نیز بخشی از بیوگرافی زندگی پربار ایشان را به خوبی نمایش داد .

این پست دانشنامه مشاهیر، به متن خلاصه ای از زندگانی دکتر محمد قریب (از تولد تا مرگ) اختصاص یافت .

منابع

سایت بیمارستان مرکز طبی کودکان

زندگانی دکتر محمد قریب وبگاه تاریخ ما

سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری سال 1386

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.