خانه » کتاب » تاریخی » دانلود ترجمه فارسی کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران

دانلود ترجمه فارسی کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران

امتیاز شما به این پست !

mamoriatgeneral - دانلود ترجمه فارسی کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران

دانلود ترجمه فارسی کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران

کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران (با نام اصلی La mission du Général Gardane en Perse sous le premier Empire) شرح خاطرات کنت آلفرد دو گاردان از سفر به ایران برای اجرای اجرای معاهده فین کنشتاین می باشد که در زمان ناپلئون و فتحعلی شاه قاجار بین ایران و فرانسه منعقد شد. این کتاب توسط عباس اقبال به فارسی ترجمه شد و توسط انتشارات نگاه در سال 1362 چاپ و منتشر شد.

ناپلئون بلافاصله پس از انعقاد عهدنامه فین كنشتاین دستور تدارك اسلحه و مهمات جهت ارسال به ایران را داد و ژنرال گاردان را با مقام وزیر مختاری در رأس یك هیأت دویست نفری افسر و در جهت تعلیم ارتش به ایران فرستاد. هیأت نظامی فرانسه در 24 دسامبر 1807 وارد تهران شد و گاردان تمام كوشش خود را برای انجام وظیفه اصلی خود كه لشكركشی به هند بود، به كار برد. وی تمام راهها و نقاط ایران را بررسی دقیق نمود و در نهایت جزیرۀ خارك از سوی ایران برای مقاصد نظامی در اختیار فرانسویان قرار گرفت. ژنرال گاردان نیز برای جلب حمایت فتحعلی‌شاه، به تجدید و ساماندهی ارتش ایران پرداخت. ارتشی كه هنوز به صورت سواره نظام عشایری بود. فرانسوی‌ها یك كارخانه توپ‌ریزی در اصفهان و یك زرّادخانه در تهران دایر كردند و یك صنف توپخانه صحرایی مجهز به بیست عرّاده توپ تأسیس نمودند.

اما اتفاقات جهانی راه را به سوی نیات انگلیس باز نمود. قشون روسیه از ناپلئون شكست خورد و روسیه به امضای عهد‌نامه‌ای با فرانسه تن داد. ناپلئون در حالی كه هنوز مركب عهدنامه‌ای كه علیه روسیه با ایران بسته بود، خشك نشده بود، به ایران پشت كرد و در كنار رودخانه «نیمن»، تزار روس را همانند برادر در آغوش كشید و با وی عهدنامه تیلیست (1222 هجری قمری – 1807 میلادی) را بدون اینكه حتی نامی از متحد ایرانی خود در آن ببرد، امضاء كرد. بدین سان ماموریت ژنرال گاردان در ایران پایان یافت و او ایران را ترک کرد.

وبسایت ایرانی دیتا کتاب ماموریت ژنرال گاردان در ایران را به صورت فایل PDF با لینک مستقیم برای دانلود شما آماده کرده است. امید است مورد پسند شما قرار گیرد.

باکس دانلود
  • دانلود با لینک مستقیم
  • حجم: 4.15 مگابایت
  • فرمت: PDF
  • منبع: ایرانی دیتا
  • رمز : www.iranidata.com
  • کانال تلگرام ایرانی دیتا
  • 15 - تلگرام

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.