خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » دانلود مقاله نقش معیارهای اخلاقی در جامعه شناسی کاربردی PDF

دانلود مقاله نقش معیارهای اخلاقی در جامعه شناسی کاربردی PDF

امتیاز شما به این پست !

sociology0 - دانلود مقاله نقش معیارهای اخلاقی در جامعه شناسی کاربردی PDF

دانلود مقاله نقش معیارهای اخلاقی در جامعه شناسی کاربردی PDF

نقش معیارهای اخلاقی در جامعه شناسی کاربردی برای شناخت آن بسیار مهم است. در اين مقاله به بررسي نقش و اهميت معيارهاي اخلاقي در جامعه شناسي کاربردي پرداخته مي شود. اخلاق کاربردي به بحث در باره نحوه به کارگيري نظريه هاي اخلاقي هنجاري در امور گوناگون مي پردازد، و معطوف به موارد جزيي و عيني است و مي کوشد معضلات اخلاقي را رفع نمايد. جامعه شناسي کاربردي به معناي کاربرد نظريه ها و روش هاي جامعه شناختي براي انجام مداخله مستقيم در امور اجتماعي و انجام تغييرات اجتماعي مثبت براي حل و فصل مسائل اجتماعي است. لذا در اینجا حوزه کاربردی جامعه شناسی و علوم اجتماعی مدّ نظر ما است و با حوزه های دیگر آن خیلی کار نداریم .

وجه مشخص عملکرد جامعه شناختي، درگيري مستقيم و دخالت دادن جامعه شناس در برنامه ريزي و اقدام به حل مساله براي ايجاد تغييرات اجتماعي است. رهيافت عملگرايي جامعه شناختي، يکي از شاخه هاي اصلي جامعه شناسي کاربردي است که متضمن مشارکت فعال و مداوم جامعه شناس به عنوان يک عامل مداخله و تغيير است. در مورد نقش اخلاق در جامعه شناسي کاربردي بايد گفت اخلاق متضمن هنجارهاي عملي است که سبب تمايز رفتار قابل پذيرش از رفتار غيرقابل پذيرش مي گردد. اصول و معيارهاي اخلاقي زيربناي مسووليت ها و عملکرد حرفه اي است. اين اصول و معيارها بايد به منزله اصول راهنما به کار گرفته شوند. اين اصول اخلاقي شکل دهنده احکام هنجاري هستند که جامعه شناسان ممکن است در کار حرفه اي شان با آن روبه رو شوند. برخي از انجمن هاي حرفه اي مجموعه اي از قواعد و راهبردهاي اخلاقي در مورد رفتار را پذيرفته اند. انجمن جهاني جامعه شناسي نيز چنين قوانيني را تصويب نموده است.

واژگاه کلیدی در این تحقیق عبارتند از : اخلاق کاربردي، جامعه شناسي کاربردي، مسووليت اجتماعي، شايستگي حرفه اي، حل مساله

عنوان نشریه : جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)

نویسندگان : اسفندیار غفاری نسب ، محمدتقی ایمان (بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز)

زمستان 1392، دوره 24، شماره 4

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله نقش معیارهای اخلاقی در حوزه جامعه شناسی کاربردی در قالب پی دی اف اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.