خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » بررسی متن گرایانه فلسفه سیاسی افلاطون PDF

بررسی متن گرایانه فلسفه سیاسی افلاطون PDF

امتیاز شما به این پست !

aAflaton - بررسی متن گرایانه فلسفه سیاسی افلاطون PDF

بررسی متن گرایانه فلسفه سیاسی افلاطون PDF

آریستوکلس که به افلاطون یا پلاتون معروف است یکی از بزرگترین فیلسوفان دنیا در قرن های سوم و چهارم قبل از میلاد بود. او به اعتقادی بسیاری از فیلسوفان بزرگترین فیلسوف تاریخ است. چون نخستین فیلسوفی است که آثار و نظریات ارزشمند فلسفی او ثبت شده است. او دومین فیلسوف بزرگ سه گانه یونان (سقراط، افلاطون و ارسطو) است. فلسفه سیاسی افلاطون عالی ترین مرجع در این رشته از فلسفه است. چون او بنیانگذار فلسفه سیاسی است. معروفترین نظریه این فیلسوف ارزشمند، نظریه عالم مثل است .

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله بررسی متن گرایانه فلسفه سیاسی افلاطون در قالب فایل پی دی اف اختصاص یافت.

نویسندگان : احمد خالقی و داود پرن – دانشکده حقوق و علوم سیاسی (گروه علوم ساسی) دانشگاه تهران

چکیده مقاله

افلاطون، بنيانگذار «فلسفه سياسي»، بهترين نمونه تلاش يک نظريه پرداز در شناخت بي نظمي هاي اجتماعي و ارائه راه حل براي آن است. محکوم شدن سقراط براي افلاطون، نشانه وضعيت «بحراني» آتن است که بايد به آن توجه و دقت شود و راه حلي براي آن ارائه کرد. تمام تلاش افلاطون، به ويژه در «جمهور»، براي خروج از اين بحران است. اما راه حل افلاطون، گويي که «اعجازي» در دوره مدرن رخ داده باشد، متفاوت از همه متفکران عصر جديد انگاشته شده، و با نسبت دادن آن به دوران قديم -عصر ايده آل ها- در پي رد و انکار آن برآمده اند. در اين نوشتار، برآنيم تا با ايجاد نوعي همدلي با فيلسوف از طريق روي آوردن به شيوه شناخت متن از طريق متن و با پرهيز از دو روش «پيشرفت گرايي» و «تاريخ گرايي» فهم متون سياسي که بر اعجاز مبتني بر تعصب دوران مدرن تدوين يافته اند، به «فهم تاريخي واقعي» از فلسفه سياسي افلاطون نايل آييم يا حتي از او بياموزيم .

واژگان کلیدی : آرمانشهر، افلاطون، عدالت، فلسفه سياسي، مثل

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.