خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » پست مدرنیسم و شهر با تأکید بر الگوها و طرح های برنامه ریزی شهری

پست مدرنیسم و شهر با تأکید بر الگوها و طرح های برنامه ریزی شهری

امتیاز شما به این پست !

Urban planning - پست مدرنیسم و شهر با تأکید بر الگوها و طرح های برنامه ریزی شهری

پست مدرنیسم و شهر با تأکید بر الگوها و طرح های برنامه ریزی شهری

یکی از ویژگی های قرن بیستم و بیست و یکم در جوامع دنیا، رشد شهرنشینی است. با پیدایش انقلاب صنعتی در غرب یک جنبه جدید به این امر اضافه شد و آن مدرنیسم بود که باعث ایجاد تفکر نوگرایی، خردگرایانه و همراه با تکنولوژی است. با این حال شهرنشینی با مشکلات جدیدی توأم شد. در این مقاله با فرمت pdf نقش برنامه ریزی شهری در ارتباط با پست مدرنیسم و شهر بیان می شود .

چکیده مقاله

شهرنشيني از مشخصه هاي بارز قرن بيستم محسوب مي گردد که همواره تحت تاثير نگرش هاي فلسفي و با ارائه طرح و برنامه هاي خاص در مقاطع زماني مختلف به دنبال ايجاد رفاه و آسايش براي شهروندان و کاهش معضلات فراروي جوامع است. جنبش مدرنيسم متعاقب انقلاب صنعتي و بر پايه خرد و قدرت تکنولوژي شکل گرفت و شهر نيز به عنوان نماد تمدن مدرن تحولات بزرگي را از آن پذيرفت در همين راستا برنامه ريزي شهري با تکيه بر قدرت تکنولوژي به سمت شهرسازي ماشيني روي آورد اما شهر حاصله از تمدن مدرن در بستر حدود يک قرن دچار مشکلاتي گرديد. متعاقب آن دهه هاي آخر قرن بيستم از طرفي شاهد نگرش فلسفي پست مدرنيسم و از طرف ديگر ظهور پارادايم توسعه پايدار هستيم که علوم مختلف و برنامه هاي آنها را تحت تاثير خود قرار داده اند. شهرسازي و برنامه ريزي شهري نيز در انتقاد بر عملکرد مدرنيسم و در چارچوب پارادايم توسعه پايدار به ارائه الگوي توسعه پايدار شهري پرداخته و در طرح و برنامه هاي خود تحولاتي را داشته است. اين تحقيق که با روش توصيفي – تحليلي و تکيه بر اسناد مکتوب انجام گرفت نشان مي دهد که تغيير پارادايم مدرنيسم به پست مدرنيسم در شهرسازي سبب تغيير نگرش در ديدگاه هاي اقتصادي و اجتماعي در تهيه طرح ها شده است به گونه اي که شاهد جايگزيني طرح هايي مثل طرح هاي ساختاري – راهبردي و همچنين طرح هاي استراتژي توسعه شهري و ساير طرح ها به جاي طرح هاي جامع مدرنيستي هستيم که اصل را بر منطقه بندي و تفکيک کاربري اراضي مي گذاشت و برنامه ريزي فيزيکي و کالبدي بر ساختار طرح ها سنگيني مي کرد و مردم و ويژگي هاي اجتماعي و اقتصادي و نياز و خواسته آنها کمتر مورد توجه قرار مي گرفت اما در چارچوب پارادايم پست مدرنيسم مطالعات و برنامه ريزي ها جنبه چندبعدي به خود گرفته و تاکيد بيشتر بر مشارکت هاي مردمي است. در همين راستا الگوهاي جديد برنامه ريزي شهري با تکيه بر مديريت بين رشته اي به دنبال تحليل و تلفيق شرايط اجتماعي – اقتصادي در کالبد شهرها در آينده دارد.

كليد واژه: مدرنيسم، پست مدرنيسم، برنامه ريزي شهري، راهبرد توسعه شهر، طرح هاي ساختاري – راهبردي

کاری از : حسن پارسی پور ، محمدحسن ضیاتوانا – دانشگاه شهید بهشتی تهران

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله پست مدرنیسم و شهر با تأکید بر الگوها و طرحهای برنامه ریزی شهری برای دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، مهندسی عمران و کلیه علاقمندان در قالب فایل پی دی اف اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.