خانه » کتاب » ادبیات » دانلود رایگان کتاب دیوان اشعار محتشم کاشانی PDF

دانلود رایگان کتاب دیوان اشعار محتشم کاشانی PDF

امتیاز شما به این پست !

divan mohtasham - دانلود رایگان کتاب دیوان اشعار محتشم کاشانی PDF

دانلود رایگان کتاب دیوان اشعار محتشم کاشانی PDF

عنوان کتاب : دیوان اشعار

نویسنده : محتشم کاشانی

مصحّح : اکبر بیداروند

فرمت فایل : PDF

حجم فایل : 3.33 مگابایت

کمال الدین علی محتشم کاشانی نراقی ملقّب به شمس الشعرای کاشانی، فرزند خواجه میراحمد در سال 1905 هجری قمری در کاشان به دنیا آمد و در سال 996 در همان شهر درگذشت. او یکی از معروفترین ترکیب بند سرایان، قصیده سریان و از همه مهمتر یکی از موفق ترین مرثیه سریان و مدیحه سرایان شیعه در ادبیات ایران در قرن دهم هجری قمری است. او از پیروان مکتب وقوع و دوران بازگشت است. ترکیب بندهای عاشورایی او بسیار معروف است که موضوع اصلی آنها بیشتر مدح و وصف امامان و درد و رنج ائمه اطهار علیهم السلام است. مجموعهٔ آثار و اشعار این شاعر بزرگ عصر صفوی، پس از مرگ او، توسط یکی از شاگردانش در هفت کتاب جمع شد، که مشتمل بر غزلیات، قصاید، قطعات، رباعیات، مثنویات، و ترکیب‌بندهای وی می‌باشد.

اصطلاحات زیادی در اشعار و تألیفات محتشم در بین شیعیان رایج است. معروفترین مرثیه حکیم محتشم کاشانی، ترکیب بند باز این چه شورش است که در خلق عالم است درباره واقعه کربلا است. ادبیات فارسی ایران در زمینه مرثیه سرایی و مدیحه سرایی مدیون این شاعر پارسی گو است که شاعران زیادی پس از او راهش را ادامه دادند. در حال حاضر نیز در بسیاری از مراسم عزاداری در ایام محرم از اشعار او برای مداحی استفاده می شود .

این پست از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم دیوان اشعار محتشم کاشانی با تصحیح و مقدمه اکبر بیداروند در قالب فایل پی دی اف اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.