خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » بررسی شعر محمدرضا شفيعی کدکنی و عبدالوهاب البياتی از منظر ادبيات تطبيقی

بررسی شعر محمدرضا شفيعی کدکنی و عبدالوهاب البياتی از منظر ادبيات تطبيقی

امتیاز شما به این پست !

adabiyat tatbighi - بررسی شعر محمدرضا شفيعی کدکنی و عبدالوهاب البياتی از منظر ادبيات تطبيقی

بررسی شعر محمدرضا شفيعی کدکنی و عبدالوهاب البياتی از منظر ادبيات تطبيقی

هم سنجشی یا همان ادبیات تطبیقی یکی از انواع نقد ادبی است که در آن که از روابط ادبی ملل مختلف و زبان های آنها و از تعامل میان ادبیات ملتها با یکدیگر سخن می گوید. در این پژوهش سعی شده است، شعر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و عبدالوهاب البیاتی از دیدگاه ادبیات تطبیقی بررسی شود .

این پست آموزشی و ادبیاتی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله بررسی شعر محمدرضا شفيعی کدکنی و عبدالوهاب البياتی از منظر ادبيات تطبيقی در قالب pdf اختصاص یافت .

چکیده مقاله

عبدالوهاب بياتي، شاعر پيشتاز عرب و محمد رضا شفيعي کدکني، اديب، ناقد، شاعر و نويسنده توانمند فارسي در اين عرصه جلوه اي از تطبيق و داوري را مي نمايانند، چنانکه بين اشعار شفيعي کدکني و البياتي وجوه مشترک بسياري در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و به ويژه ادبي وجود دارد. آشنايي ديرينه شفيعي کدکني با آرا و ديدگاه هاي البياتي از رهگذر مطالعه، ترجمه آثار او و نيز شيفتگي اش نسبت به البياتي سبب شد تا اشعار وي را به عنوان نمونه برتر و شخصيت او را به مثابه الگو قرار دهد و حتي در برخي موارد از وي تاثير پذيرد و در مواردي ديگر، مشابه او بسرايد.
اين تحقيق با استفاده از روش توصيفي- تحليلي و عمدتا بر اساس نظريه بينامتنيت و با بررسي شواهد، به دنبال اثبات اين فرضيه است که وجوه اشتراک در اشعار اين دو اديب، اتفاقي نبوده و حاکي از اثر پذيري شاعر معاصر فارسي از اديب توانمند عرب است.

كليد واژه: ادبيات تطبيقي، شعر، شفيعي کدکني، عبدالوهاب البياتي

نوسیندگان : ناهده فوزی، مریم امجد، کبری روشنفکر – گروه زبان و ادبيات عربي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي، تهران، ايران

 

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.