خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی PDF

بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی PDF

امتیاز شما به این پست !

farabi - بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی PDF

بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی PDF

مابعدالطبیعه که به آن متافیزیک یا متاگیتیک نیز می گویند یکی از شاخه ها و رشته های مهم علم فلسفه است است که درباره چیستی و کنه وجود، زندگی و حهان بصورت کلی بحث و تحقیق می کند. یکی از فیلسوفان بزرگ حکمت مشّاء ، حکیم ابونصر محمدبن محمد فارابی مشهور به معلم دوم (معلم ثانی بعد از ارسطو) و مؤسس و بنیانگذار فلسفه اسلامی است. فیلسوفان و حکمای مشایی بحث اصالت ماهیت را مطرح و از آن طرفداری می کنند. در این مقاله پژوهشی به بررسی تعریف مابعدالطبیعه طبق نظر فارابی پرداخته شد .

این پست آموزش از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله بررسی تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی (بر اساس کتاب هاي تحصيل السعاده، فلسفه ارسطوطاليس، الحروف و فصول منتزعه) در قالب پی دی اف اختصاص یافت .

چکیده

به رغم آن که فارابي در برخي از آثار مشهور خود مانند اغراض مابعدالطبيعه، مابعدالطبيعه را بر اساس موجودبماهوموجود تعريف مي کند، ولي در چهار کتاب تحصيل السعاده، فلسفه أرسطوطاليس، الحروف و فصول منتزعه، تعريفي متفاوت از مابعدالطبيعه ارائه مي کند که از جمله تمايزات فلسفي او به شمار مي رود. از ديدگاه فارابي در اين آثار، مابعدالطبيعه شاخه اي از علوم نظري است که پژوهش و مطالعه در حوزه آن، متاخر از مطالعه در ساير حوزه هاي علوم نظري يعني رياضيات و طبيعيات و علم مدني است. پژوهشگر در حوزه مابعدالطبيعه بايد موجودات الهي و نيز ساير موجودات را از آن جهت که موجودات الهي، مبدا و سبب وجود آن ها هستند، مورد مطالعه و بررسي قرار دهد. هر چند اين تعريف، ناظر به تعاريف ارسطو در کتاب هاي آلفاي بزرگ و اپسيلن است، ولي از آن دو متمايز است، زيرا بر خلاف تقرير اين دو کتاب، مابعدالطبيعه را شايسته بررسي همه موجودات عالم مي داند.

كليد واژه: فارابي، تعريف مابعدالطبيعه، نظر الهي، تحصيل السعاده، فلسفه ارسطوطاليس، الحروف، فصول منتزعه

نویسنده : لیلا کیانخواه – مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.