خانه » دانشنامه » مذهبی » مقاله » تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

امتیاز شما به این پست !

Adam - تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

توبه آدم یک اصطلاح مشهور بین آدمیان است. از جمله مباحث محققان امروزی بازنگری دیدگاه های عرفا و داستان انبیاء در ادبیات عرفانی است. آدم (ع) نخستین انسان است که خداوند او را از خاک آفرید. نام او 25 بار در قرآن کریم آمده است. در روایات اسلامی آمده است، آدم و حوا پس از نافرمانی و تناول از میوه ممنوعه از بهشت رانده شدند و پس از هبوط، آدم به سرزمین هندوستان افتاد و حوا به سرزمین جده فرود آمد. مقاله حاضر می کوشد موضوع عصیان و توبه حضرت آدم (ع) را از دیدگاه قرآن کریم و متون مقدس و عرفان اسلامی بررسی کند .

چکیده مقاله

طبق ديدگاه عرفاي اسلامي، پاک بودن از «گناه» و «عصيان» از آغاز آفرينش تا پايان آن، کار فرشتگان است و آلوده به گناه معصيت بودن در همه عمر مختص شيطان و توبه و بازگشت از عصيان و گناه پيشه آدم (ع) و انسان هاست. گفتمان عصيان و توبه حضرت آدم نيز يکي از موضوعات خواندني و پر رمز و راز عرفان اسلامي است و عرفا و شعراي بزرگ عارف مسلک با استناد به آيات و روايات و احاديث منقول از پيامبر و اقوال جانشينان و تابعين آن حضرت به تاويل عرفاني آن پرداخته اند. اين موضوع در مکتب عرفان ذوقي جلوه هاي گوناگوني به خود گرفته است. عرفا حماسه عصيان و توبه آدم (ع) را از زمينه هاي نيل به کمال جويي انسان دانسته و با تعابير شاعرانه و عارفانه در پي تاويل آن برآمده اند. از جمله مولانا عصيان و توبه آدم (ع) را در مسير تکامل وي به طور خاص و عامل ترقي بشر به طور عام تعبير کرده است. اين مقاله در پي آن است که تعابير اين بزرگان را به پيشگاه قرآن ببرد و با سنجه اين دفتر الهي و وحي نامه مصون و محفوظ آسماني بسنجد.

كليد واژه: آدم (ع)، عصيان، توبه، قرآن مجيد، عرفان، تاويل ذوقي

نوسیندگان : سیدحسن سیدترابی ، یحیی رمضانی پارگامی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت – گروه ادبیات فارسی

این پست آموزشی و مذهبی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم تحقیق تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی در قالب فایل pdf برای دانشجویان ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی و کلیه علاقمندان اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.