تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی

توبه آدم یک اصطلاح مشهور بین آدمیان است. از جمله مباحث محققان امروزی بازنگری دیدگاه های عرفا و داستان انبیاء در ادبیات عرفانی است. آدم (ع) نخستین انسان است که خداوند او را از خاک آفرید. نام او ۲۵ بار در قرآن کریم آمده است. در روایات اسلامی آمده است، آدم و حوا پس از نافرمانی و تناول از میوه ممنوعه از بهشت رانده شدند و پس از هبوط، آدم به سرزمین هندوستان افتاد و حوا به سرزمین جده فرود آمد. مقاله حاضر می کوشد موضوع عصیان و توبه حضرت آدم (ع) را از دیدگاه قرآن کریم و متون مقدس و عرفان اسلامی بررسی کند .

چکیده مقاله

طبق دیدگاه عرفای اسلامی، پاک بودن از «گناه» و «عصیان» از آغاز آفرینش تا پایان آن، کار فرشتگان است و آلوده به گناه معصیت بودن در همه عمر مختص شیطان و توبه و بازگشت از عصیان و گناه پیشه آدم (ع) و انسان هاست. گفتمان عصیان و توبه حضرت آدم نیز یکی از موضوعات خواندنی و پر رمز و راز عرفان اسلامی است و عرفا و شعرای بزرگ عارف مسلک با استناد به آیات و روایات و احادیث منقول از پیامبر و اقوال جانشینان و تابعین آن حضرت به تاویل عرفانی آن پرداخته اند. این موضوع در مکتب عرفان ذوقی جلوه های گوناگونی به خود گرفته است. عرفا حماسه عصیان و توبه آدم (ع) را از زمینه های نیل به کمال جویی انسان دانسته و با تعابیر شاعرانه و عارفانه در پی تاویل آن برآمده اند. از جمله مولانا عصیان و توبه آدم (ع) را در مسیر تکامل وی به طور خاص و عامل ترقی بشر به طور عام تعبیر کرده است. این مقاله در پی آن است که تعابیر این بزرگان را به پیشگاه قرآن ببرد و با سنجه این دفتر الهی و وحی نامه مصون و محفوظ آسمانی بسنجد.

کلید واژه: آدم (ع)، عصیان، توبه، قرآن مجید، عرفان، تاویل ذوقی

نوسیندگان : سیدحسن سیدترابی ، یحیی رمضانی پارگامی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت – گروه ادبیات فارسی

این پست آموزشی و مذهبی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم تحقیق تأویل عصیان و توبه آدم علیه السلام در اندیشه عرفان اسلامی در قالب فایل pdf برای دانشجویان ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی و کلیه علاقمندان اختصاص یافت .

مشخصات

  • 293 بازدید

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آمار سایت