خانه » نرم افزار » سیستم عامل » دانلود سیستم عامل FreeBSD

دانلود سیستم عامل FreeBSD

امتیاز شما به این پست !

FreeBSD - دانلود سیستم عامل FreeBSD

دانلود سیستم عامل FreeBSD

سیستم عامل FreeBSD یک سیستم‌عامل همه‌منظوره و شبه یونیکس است که توسط پروژه فری‌بی‌اس‌دی توسعه می‌یابد. فری‌بی‌اس‌دی یکی از اولین سیستم‌عامل‌های متن‌باز است و به طور مستقیم از بی‌اس‌دی یونیکس مشتق شده است. بی‌اس‌دی یونیکس سیستم‌عاملی بود که طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۳ در دانشگاه برکلی توسعه می‌یافت. سیستم‌عامل فری‌بی‌اس‌دی به صورت یک نرم‌افزار آزاد توسعه می‌یابد، این حرف به این معنی است که کدهای منبع فری‌بی‌اس‌دی در اختیار عموم قرار دارد و هر کسی می‌تواند آن را دریافت کرده، برای اهداف مختلف خود استفاده کند، آن را تغییر داده و سپس دوباره آن را منتشر کند. این ویژگی باعث شده که چندین محصول تجاری و غیرتجاری مختلف توسط افراد و شرکت‌های مختلف بر اساس فری‌بی‌اس‌دی بوجود بیاید. هرچند که فری‌بی‌اس‌دی به طور مستقیم از بی‌اس‌دی یونیکس مشتق شده است، اما از نظر قانونی، فری‌بی‌اس‌دی نمی‌تواند یک «یونیکس» نامیده شود، چرا که در حال حاضر، «یونیکس» یک نشان تجاری ثبت شده برای اوپن گروپ است.اولین نسخه فری‌بی‌اس‌دی در سال ۱۹۹۳ منتشر شد.

فری‌بی‌اس‌دی سیستم‌عاملی سازگارپذیر است و از سخت‌افزارها و معماری‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. همانند دیگر سیستم‌عامل‌های خانواده بی‌اس‌دی، هسته فری‌بی‌اس‌دی و همینطور تمام برنامه‌های فضای کاربری آن، همانند پوسته و دستورهایی مانند cat و ps، همگی در یک مخزن کد منبع نگهداری می‌شوند. همچنین فری‌بی‌اس‌دی می‌تواند فایل‌های باینری دیگر سیستم‌عامل‌ها از جمله لینوکس را هم اجرا کند. امکان نصب برنامه‌های جانبی از طریق پورت‌ها و بسته‌های فری‌بی‌اس‌دی وجود دارد. طبق یک آمارگیری در سال ۲۰۰۵، ۷۷ درصد از کاربران سیستم‌عامل‌های خانواده بی‌اس‌دی، از فری‌بی‌اس‌دی استفاده می‌کنند، بنابراین فری‌بی‌اس‌دی بزرگترین جامعه کاربری را در بین سیستم‌عامل‌های خانواده بی‌اس‌دی در اختیار دارد.

برخی از ویژگی‌های اساسی سیستم‌عامل فری‌بی‌اس‌دی عبارتند از:

  • یک سیستم‌عامل چند کاربره است، بدین معنی که چندین کاربر می‌توانند به شکل همزمان از سیستم استفاده کنند؛ فری‌بی‌اس‌دی کاربران را از یکدیگر محافظت می‌کند تا در کار هم اختلال ایجاد نکنند.
  • یک سیستم‌عامل چندکارگی است، هر کاربر می‌تواند چند فرایند را به شکل همزمان اجرا کند. برای اطمینان از اینکه هر فرایند سهم عادلانه‌ای از منابع مصرف می‌کند، اولویت هر فرایند می‌تواند به شکل پویا تنظیم شود.
  • فری‌بی‌اس‌دی مجهز به یک مکانیزم حفاظت از حافظه است تا این اطمینان حاصل شود که فرایندها و کاربران در کار یکدیگر مداخله نمی‌کنند. اگر فرایندی دچار اشکال شود، دیگر فرایندها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

ذخیره‌سازی

در کنار سیستم‌فایل یونیکس که سیستم‌فایل پیش‌فرض در فری‌بی‌اس‌دی است، فری‌بی‌اس‌دی به صورت پیش‌فرض از تعدادی سیستم‌فایل دیگر از جمله FAT32  و NTFS  (به صورت فقط-خواندنی) ،SMBFS، ext2، ایزو۹۶۶۰ و فایل سیستم شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند.

سیستم‌فایل زی‌اف‌اس که در اصل از سیستم‌عامل اوپن‌سولاریس گرفته شده، یکی از چارچوب‌های اصلی ذخیره‌سازی اطلاعات در فری‌بی‌اس‌دی است. زی‌اف‌اس اولین بار توسط شرکت سان مایکروسیستمز توسعه یافت و در نسخه ۱۰ اوپن‌سولاریس منتشر شد. هر چند که پروژه اوپن‌سولاریس دیگر فعال نیست، اما توسعه زی‌اف‌اس همچنان در فری‌بی‌اس‌دی ادامه دارد. فری‌بی‌اس‌دی از نسخه ۷٫۰ به بعد از زی‌اف‌اس پشتیبانی می‌کند.  در نسخه 9.0، زی‌اف‌اس به نسخه ۲۸ بروزرسانی شد. این سیستم‌فایل قابلیت‌هایی نظیر سهمیه‌بندی، فشرده‌سازی، تصویر لحظه‌ای، جلوگیری از ذخیره شدن اطلاعات تکراری بر روی دیسک و غیره فراهم می‌کند.

فری‌بی‌اس‌دی قابلیتی به نام «ذخیره‌سازی با دسترس‌پذیری بالا» دارد که از طریق این قابلیت، می‌توان اطلاعات رابه صورت آینه‌وار بر روی دو دیسک سخت که بر روی دو رایانهٔ مجزا قرار دارند، به روشی همزمان نوشت. هر چیزی که بر روی یکی از دیسک‌ها نوشته شود، به شکل خودکار بر روی دیگری هم نوشته خواهد شد.

شبکه

پشته پرتکل TCP/IP در فری‌بی‌اس‌دی، مبتنی بر پیاده‌سازی موجود در 4.2BSD است که کمک زیادی به گستردش استفاده از این پروتکل کرده است. فری‌بی‌اس‌دی از پروتکل IPv6 و شبکه بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. پشته پروتکل IPv6 و همینطور پشته آی‌پی‌سک از پروژه کامه گرفته شده‌اند. ابزارهایی برای شکل‌دهی ترافیک مانند دامی‌نت و آلت‌کیو هم در فری‌بی‌اس‌دی گنجانده شده است.

فری‌بی‌اس‌دی از نسخه ۵٫۳ به بعد از پروتکل آدرس اضافه مشترک یا CARP پشتیبانی می‌کند. به کمک CARP، چندین دستگاه (گره) می‌توانند از یک آدرس آی‌پی مشترک استفاده کنند. به این ترتیب اگر یکی از دستگاه‌ها از کار افتاد، دستگاه‌های دیگر هنوز می‌توانند خدمات‌رسانی کنند. از CARP بیشتر برای برقراری تعادل بار استفاده می‌شود.

امنیت

فری‌بی‌اس‌دی به همراه سه دیوار آتش به نام‌های پی‌اف، آی‌پی‌فایروال، آی‌پی‌فیلتر عرضه می‌شود. از بین این سه دیوار آتش، آی‌پی‌فایروال، دیوار آتشی است که مختص به خود فری‌بی‌اس‌دی است و از زمان‌های دور در آن وجود داشته است. دو دیوار آتش دیگر از سیستم‌عامل‌های دیگر گرفته شده‌اند. دیوار آتش آی‌پی‌فیلتر توسط دارن رید برای فری‌بی‌اس‌دی پورت شده است. دیوار آتش پی‌اف هم از پروژه اوپن‌بی‌اس‌دی گرفته شده است.

فری‌بی‌اس‌دی از نسخه ۵٫۰ به بعد از لیست کنترل دسترسی پشتیبانی می‌کند که توسط پروژه تراستدبی‌اس‌دی پیاده‌سازی شده و در گذشته تنها در یونیکس‌های تجاری نظیر ایریکس و سولاریسموجود بود. تراستدبی‌اس‌دیپروژه‌ای است که با هدف افزودن قابلیت‌های امنیتی پیشرفته به فری‌بی‌اس‌دی در آوریل سال ۲۰۰۰ شکل گرفت. علاوه بر لیست‌های کنترل دسترسی، قابلیت‌هایی نظیر کنترل دسترسی اجباری، اوپن‌پم و اوپن‌بی‌اس‌ام هم توسط این پروژه توسعه داده شده است. این پروژه توسط سازمان‌ها و شرکت‌هایی نظیر دارپا، دانشگاه پنسیلوانیا، یاهو!،گوگل، اپل و … پشتیبانی می‌شود.

برنامه اوپن‌اس‌اس‌اچ در نصب پیش‌فرض وجود دارد و کاربر می‌تواند از آن برای برقراری ارتباط راه دور به صورت امن استفاده کند. اوپن‌اس‌اس‌اچ جایگزینی برای تلنت است و برخلاف تلنت، اطلاعات (از جمله نام کاربری و کلمه عبور) را به صورت رمزنگاری شده بر روی شبکه منتقل می‌کند و کاربر می‌تواند مطمئن باشد که اطلاعات او در بین راه به سرقت نخواهد رفت.

فری‌بی‌اس‌دی ابزاری به نام portaudit  را فراهم کرده که این ابزار، به کمک یک پایگاه داده، نرم‌افزارهای نصب شده بر روی سیستم را بررسی می‌کند و اشکالات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی نرم‌افزارها را به کاربر گزارش می‌کند.

فری‌بی‌اس‌دی دو چارچوب برای رمزنگاری کردن اطلاعات موجود در دیسک سخت فراهم کرده که GELI و GBDE نام دارند. این دو چارچوب، اطلاعات را در سطح بلاک‌ها و سکتورهای دیسک سخت رمزنگاری می‌کنند.

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.