خانه » دانشنامه » زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

امتیاز شما به این پست !

Hassan Modarres - زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

سید حسن طباطبایی قمشه که به سیدحسن مدرس ملقب شده است در تاریخ 1249 هجری شمسی مصادف با 1287 قمری در شهر زواره استان اصفهان به متولد شد. او برای تحصیلات در روستای اسفه در حومه قمشه نزد پدربزرگش میرعبدالباقی رفت و بعد از وفات او و در سن 16 سالگی برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت. او نزد اساتیدی چون علامه شیخ مرتضی ریزی و جهانگیرخان قشقایی، تحصیلاتش در زمینه علوم اسلامی را آموخت و برای ادامه تحصیلات در این زمینه به سامرا و نجف رفت. ایشان که علاقه وافری که به علوم اسلامی و مذهبی داشتند در نجف نزد بزرگانی مثل آخوند خراسانی، میرزای شیرازی و سید محمدکاظم یزدی بهره فراوانی برد .

سپس به اصفهان برگشت و مشغول تدریس درس اصول و فقه شد. در این زمان ایشان به درجه اجتهاد رسیده بودند. و به خاطر تبحری که در تدریس داشت به او مدرس لقب داده‌اند .

فعالیت سیاسی آیت الله شهید سید حسن مدرس

فعالیت سیاسی ایشان به حمایت از مشروطه برمی‌گردد. او در ابتدا عضو انجمن مقدس ملی اصفهان درآمد. این نهاد اصلی‌ترین نهاد سیاسی و تصمیم‌گیری شهر اصفهان در دوره مشروطه اول بوده است و ریاست این شورا را نورالله نجفی اصفهانی بر عهده داشت. در سال ۱۲۸۹ هم‌زمان با تشکیل دوره دوم مجلس شورای ملی که پس از استبداد صغیر برپا شد، نورالله نجفی اصفهانی از سوی آخوند خراسانی و عبدالله مازندرانی به‌عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی گردید که وی نیز مدرس را برای این امر معرفی نمود و از سوی مجلس نیز پذیرفته شد. وی در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد. ولی این مجلس به دلایلی مثل آغاز جنگ جهانی اول و فشارهای خارجی کمتر از یک سال بعد فرو پاشید .

Modarres2 - زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

در جنگ جانی اول که کشور ایران تحت اشغال بیگانگان قرار گرفت در سال 1295 شمسی کمیته‌ای به نام کمیته دفاع ملی تشکیل شد که یکی از اغضای 4 نفره آن شهید مدرس بود. در سال 1298 نیز با قرارداد ننگین 1919 وثوق‌الدله با انگلستان مخالفت کرده و همین امر در ادامه منجر به برکناری وثوق‌الدوله شد .

اوج فعالیت سیاسی ایشان بعد از کودتای 3 اسفند سال 1299 رضاشاه و سید ضیاءالدین طباطبایی و مخالفت او با دولت رضاشاه بود. در جریان آن کودتا مبارزان زیادی مثل حود مدرس دستگیر شدند. سید حسن مدرس در پی این دستگیری به قزوین تبعید شد و بعد از 3 ماه حبس و برکناری سیدضیاءالدین آزاد شد و بعنوان نماینده مردم تهران به مجلس چهارم راه یافت و رهبری اکثریت مجلس را به عهده گرفت. .

در انتخابات پنجم مجلس که در سال 1302 افتتاح شد مدرس رهبری اقلیت مجلس را به دست گرفت. کار اصلی این مجلس مشروطه، تغییر دولت از سلسه قاجار به سلسله پهلوی بود. یکی از مهمترین و داغ‌ترین بحث‌های مجلس پنجم و آغاز مخالفت علنی و اساسی مدرس در تاریخ 7 مرداد سال 1304 بود و آن استیضاح رضاشاه توسط سید حسن مدرس به خاطر قیام و اقدامات متعدد ضد قانون اساسی و حکومت مشروطه بود. بعد از آن دو گروه طرفداران آیت الله مدرس و مخالفان او بوجود آمدند. طرفدرانش عموماً مردم عادی بودند که شعارشان زنده باد مدرس و مخالفانش نظامیان بودند که شعارشان مرده باد مدرس بود. ولی رضاشاه موفق شد حکومت قاجار را به پایان رسانده و بعنوان رئیس دولت پهلوی، پادشاه ایران شود. برای مدرس پول‌های زیادی جهت تأیید رضاشاه می‌آوردند ولی مدرس آنها را نمی‌پذیرفت .

در سال 1305 او مورد ترور و سوء قصد قرار گرفت ولی با هوشیاری آن را نافرجام گذاشت. در دی ماه سال 1305 شمسی مدرس از نورالله نجفی اصفهانی در جریان قیام و مخالفت علیه رضاشاه اعلام حمایت نمود. در انتخابات مجلس هفتم رضاشاه دخالت آشکار کرد و آراء مدرس را به حساب نیاورد و مانع از راه‌یافتن او در مجلس شد.

سرانجام مدرس دستگیر و به دامغان، مشهد و 7 سال در خواف تبعید و زیرنظر بود و بعد از آن یعنی در تاریخ 22 مهر سال 1316 به کاشمر انتقال داده شد. در همانجا رضا شاه دستور قتل مدرس را صادر کرد. این مأموریت به جهانسوزی، متوفیان و خلج واگذار شد. سرانجام در تاریخ 10 آذر سال 1316 برابر با 27 رمضان سال 1356 قمری در کاشمر به شهادت رسید. ابتدا جنازه‌اش را خاک کردند. بعد از خارج شدن رضاشاه جنازه‌اش توسط محلی‌ها مشخص گردید و در حال حاضر زیارتگاه ایرانیان است .

ذکر این نکته جالب است (البته در اینجا تعصب را کنار بگذاریم) : رضا شاه به مدرس گفته بود تو در جایی می‌میری که به کلی فراموش می‌شوی و اثری از تو نمی‌ماند. در جوابش مدرس به رضاشاه گفته بود تو در یک سرزمین بی آب و علف خواهی مرد و به طور کلی نابود خواهی شد. شما (بدون تعصب به رضاشاه یا مدرس قضاوت کنید) سخن کدامیک درست درآمد. این را هم می‌دانیم که آرامگاه مدرس در کاشمر کجا و محل فوت رضاشاه در آفریقای جنوبی و در حال حاضر مقبره او کجا ؟؟؟

 

Modarres3 - زندگینامه شهید آیت الله سید حسن مدرس

درود بر مدرس

این پست مذهبی و دانشنامه از سایت ایرانی دیتا به بیوگرافی و زندگینامه آیت الله شهید سید حسن طباطبایی (مدرس) از تولد تا  شهادت اختصاص یافت .

15 - تلگرام

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. blank
    تیمور لنگیان
    در تاریخ 2017/12/04 :

    عجب متنی. کرک و پرم ریخت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.