خانه » دانشنامه » مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

امتیاز شما به این پست !

k87910 k68397 1240765498242 - مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

کلاشنیکُف(به روسی: Калашников) با تلفظ اشتباه کلاشینکف یا به طور خلاصه کلاش خانواده‌ای از تفنگ‌های تهاجمی با آتش تحت اختیار است که شامل تفنگ آکا-۴۷ (به انگلیسی: AK-47) مخفف Автомат Калашникова است. عدد ۴۷ نیز اشاره به سال ۱۹۴۷ است که اسلحه مزبور به وفور در خط تولید قرار گرفت. نام این سلاح برگرفته از نام طراح آن میخائیل کلاشنیکف است. تولید انبوه آکا-۴۷ از سال ۱۹۴۷ در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و با توجه به سهولت استفاده و نگهداری، قدرت بالا، هزینه اندک تولید و دوام زیاد به محبوب‌ترین تفنگ تهاجمی دنیا تبدیل شد. آکا-ام که در سال ۱۹۵۹ تولید شد، آکا-۷۴ با کالیبر پایین‌تر ۵٬۴۵ میلی‌متری که از سال ۱۹۷۴ تولید آن آغاز شد و تایپ-۵۶ مدل تولید چین آکا-۴۷ از مشهورترین انواع کلاشنیکف هستند. از زمان آغاز تولید این سلاح تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون قبضه کلاشنیکف در شوروی و کشورهای دیگر ساخته شده‌است. بنابر آمار، مسلسل کلاشنیکف طی ۵۰ سال گذشته بیش از بقیه انواع مسلسل‌ها، چه در دست انقلابیون و چه توسط نیروهای نظامی و امنیتی، برای کشتار انسان‌ها به‌کار رفته است.

آکا-۴۷ که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند که توسط میخائیل کلاشنیکف در جریان جنگ جهانی دوم با الهام از اولین تفنگ تهاجمی جهان یعنی اس‌تی‌جی-۴۴ طراحی شد. در سال‌های بعد تغییرات زیادی بر روی این سلاح صورت گرفت و در دهه ۱۹۶۰ آکاام (کلاشنیکف مدرن) و در سال ۱۹۷۴ آکا-۷۴ که کالیبر آن به ۵٬۴۵ کاهش پیدا کرده و از فشنگ ۳۹×۵٫۴۵ استفاده می‌کند، در ارتش شوروی جایگزین آن شد. از سال ۱۹۹۱ آکا-۷۴ام سلاح سازمانی امروزین روسیه انتخاب شده و از دهه ۱۹۹۰ ساخت سری آکا-۱۰۱ این اسلحه که از کالیبرهای دیگر استفاده می‌کند آغاز شد.

این تفنگ خشاب‌های ۳۰، ۴۰ و ۷۵ فشنگی دارد و با روش غیرمستقیم و با فشار گاز ناشی از انفجار باروت مسلح می‌شود و سیستم قفل گلنگدن آن از نوع چرخشی است. این سلاح در سه نوع با قنداق ثابت، تاشو از زیر، و تاشو از کنار ساخته می‌شود که نوع تاشو آن به سبب اشغال فضای کمتر و حمل آسان‌تر مورد توجه‌است و به سبب کوچکی و سبکی نسبی در جنگ‌های چریکی (پارتیزانی) کارایی دارد. کالیبر اصلی آن ۷٫۶۲ میلی‌متر است؛ ولی در کالیبرهای دیگر نیز ساخته شده‌است. کشورهای گوناگونی (بیشتر از بلوک شرق) و از جمله جمهوری اسلامی ایران این سلاح را در انواع گوناگون ساخته‌اند و هم‌اکنون این سلاح به‌سبب کارایی بالا، در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

در دوران جنگ سرد بسیاری از کشورهای جهان به ویژه بلوک شرق این سلاح را بکار گرفتند. در سال ۱۹۵۱ رسماً وارد ارتش روسیه گردید. بدنه آن از فولاد نرم ساخته شده و دیگر بخش‌ها پرس‌کاری شده‌است. سال ۱۹۵۹ ساخت نوع AKM (افتامات کلاشنیکف نوین) آغاز شد که برخلاف مدل آ-کا-۴۷ بدنه این سلاح ورقه پرسکاری است و در بخش‌های دیگر تغییراتی نیز داده شده‌است. در ارتش روسیه مدل (AKM) در حال از رده‌خارج‌شدن است و مدل دیگری از این سلاح به نام آکا-۴۷ ام که از دید ظاهر و شیوه کار مانند این سلاح است و کالیبر آن کمتر است (۳۹×۵٫۴۵) جانشین آن می‌گردد.

در ادامه وبسایت ایرانی دیتا تصاویری از خانواده اسلحه کلاشینکف را تقدیم شما می کند. برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی تصاویر را در صفحه ای دیگر باز نمایید. همچنین مجموعه کامل تصاویر در یک فایل فشرده شده تقدیم شما می شود.

AK 107 04 - مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

ak103 - مجموعه تصاویر اسلحه کلاشینکف

15 - تلگرام

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. blank
    ناشناس
    در تاریخ 2014/11/18 :

    واقعا خوشکل و عالیه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.