خانه » دانشنامه » آموزشی » رشته حسابداری » حسابداری صنعت برق

حسابداری صنعت برق

امتیاز شما به این پست !

Accounting Brilliance - حسابداری صنعت برق

حسابداری صنعت برق

حسابداری صنعت برق به معنای علمی و فراگیر آن تحت عنوان “روش متحد الشکل حسابداری” در فروردین ماه 1346 از سوی وزارت نیرو تدوین و با استعانت و نظارت مستقیم کارشناسان مالی وزارت نیرو در شرکتها و سازمان های برق ایران که در کار تولید، انتقال و توزیع فعالیت دارند به مورد اجرا گذارده شد. در طی سالهایی که از اجرای این روش حسابداری می گذرد بر اثر تجارب حاصله،پاره ای اضافات حذف، برخی مسائل ایضاح و برحسب اقتضاء، نکات و دقایق چندی نیز به متن سابق الذکر افزوده گردید و اینک حاصل کار در شکل کنونی در دسترس حسابداران، حسابرسان و افرادی که به نحوی در شرکت های برق با موضوعات مالی سروکار دارند گذارده می شود.    مطالب بیشتر این افته خاص (case study) در ادامه مطلب

با اینکه حسابداری صنعت برق در اصول کلی و متنوع با دیگر رشته های حسابداری اعم از عمومی، بازرگانی و صنعتی دارای وجوه اشتراک می باشد، با این همه، مسائل و نکاتی در این روش وجود دارد که خاص حسابداری صنعت برق می باشد.

تاسیسات برق مشغول بکار:این حساب شامل بهای تمام شده ی تاسیساتی خواهد بود که در اختیار شرکت بوده و در عملیات بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد و دارای طول عمر بیش از یک سال می باشد.که پس از اختتام پروژه های در دست تکمیل به این حساب انتقال داده می شوند.
شامل :
زمین ، ساختمانها ، تجهیزات پست ، تیرها و ملحقات ، خطوط هوایی و ملحقات، لوله های پوششی و زیر زمینی، کابل های زیر زمینی و ملحقات ، سیم های سرویس، کنتورها ، تاسیسات روشنایی معابر می باشد.

پروژه های در دست تکمیل:این حساب شامل مجموع دستورکارهای تاسیسات برق دردست تکمیل می باشد.به محض اینکه عملیات هر یک از دستورکارها خاتمه پذیرفت باید از این حساب تصفیه وخارج گردیده وبرمبنای طبقه بندی به حساب تاسیسات برق مشغول بکار انتقال داده شوند.
استهلاک تاسیسات برقی مشغول بکاردرپایان هرسال مالی به عنوان ذخیره در حساب ذخیره ی استهلاک تاسیسات برقی نگهداری می شود. اموال غیر برقی:این حساب شامل بهای تمام شده ی زمین،ماشین آلات و سایر دارایی های مشهودی خواهد بود که در تملک شرکت بوده ولی در عملیات مربوط به توزیع نیروی برق مستقیما مورد استفاده نمی باشد.
ذخیره استهلاک اموال غیر برقی در پایان هر سال محاسبه و در حساب ذخیره استهلاک اموال غیر برقی نگهداری می شود.

انبارموادومصالح:این حساب شامل بهای تمام شده موادومصالح خریداری شده جهت تاسیسات،عملیاتی و تعمیر و نگهداری خواهد بود که از طریق صدور و رسید حواله انبار انجام می پذیرد.روش محاسبه ی بهای تمام شده موجودی مواد و مصالح،میانگین موزون می باشد.

هزینه های توزیع نشده ی انبار:این حساب شامل هزینه کارنظارت و سرپرستی اداره ی امور انبارها و تدارکات بانضمام سایر هزینه های مربوط به خرید اجناس،انبارداری،نقل وانتقال وتوزیع آنها خواهد بود.
وجوه بین راهی:این حساب شامل وجوه دریافتی توسط بانک از مشترک بابت بهای برق مصرفی خواهد بود که به حساب مشخصه بدین منظور واریز نگردیده است.
حسابهای دریافتنی مشترکین:این حساب شامل مبالغ بدهی مشترکین در ازای فروش برق به آنها خواهد بود.4)هزینه های عمومی و اداری
هزینه های عملیاتی:
الف)هزینه های عملیات
هزینه برق خریداری شده،نظارت و سرپرستی عملیات، هزینه های توزیع بار برق،هزینه های خطوط هوایی، هزینه های خطوط زیر زمینی،هزینه های کنتور برق،هزینه های عملیات روشنایی معابر و هزینه های متفرقه.
ب)هزینه های تعمیر و نگهداری
هزینه های تعمیر و نگهداری خطوط انتقال،هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان ها،هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات پست ها،تعمیر و نگهداری خطوط هوایی و زیر زمینی،تعمیرو نگهداری کنتورها و روشنایی معابر.
نویسنده این مطلب :  ابوالحسن شاهمردانی فیروزجاه برگرفته از یک ارائه خوب توسط خانم راضیه فارسیجانی دانشجوی ارشد حسابداری 90 در درس حسابداری موارد خاص

برای خرید و دانلود این پروژه بر روی دکمه زیر کلیک کنید. (قیمت: 5 هزار تومان)

[zarinpalpaiddownloads id="4"]

برای دانلود چند افته خاص (کیس استادی) برای رشته حسابداری کلیک کنید.

باکس دانلود

[payirpaiddownloads id=”4″]

  • رمز : www.iranidata.com
  • کانال تلگرام ایرانی دیتا
  • 15 - تلگرام

    دیدگاه ها 2 دیدگاه
    1. blank
      ابراهیم پور
      در تاریخ 2014/09/16 :

      با عرض سلام و خسته نباشد خدمت جناب آقای شاهمردانی . می خواستم بدونم که شرکت هایی که در شهرک های صنعتی تأسیس می شوند از نظر مالیاتی نسبت به شرکت های دیگر چه تفاوتی دارند ؟

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.