خانه » کتاب » عمومی » دانلود رایگان کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان

دانلود رایگان کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان

امتیاز شما به این پست !

dobeytihaye - دانلود رایگان کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان

دانلود رایگان کتاب دوبیتی های باباطاهر عریان

باباطاهر یا باباطاهر عریان همدانی شاعر و دوبیتی سرای بزرگ ایرانی تبار قرن های چهارم و پنجم هجری قمری و قرن یازدهم میلادی(یعنی در زمان طغرل بیک سلجوقی)بود.  درباره خاندان، سال‌ تولد و وفات‌، نحوه معاش‌ و طریق‌ کسب‌ دانش‌ و معرفت‌ و مسلک‌ عارفانه او، از منابع‌ قدیم‌، اطلاعات‌ دقیق‌ و روشنى‌ وجود ندارد. آن‌چه از گذشتگان به ما رسیده است یادکردی از زیست عارفانه و خوی درویشی اوست و این از نام او آشکار است. بابا لقبی بوده که در گذشته به پیران وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده است. آنچه باطاهر همدانی را معروف کرد کتاب مجموعه دوبیتی های عارفانه و عاشقانه است که اغلب به گونه پند و اندرز و آمیخته ای از تجربه های فراوان است. اشعار و دوبیتی های بابا طاهر عریان با لهجه لری ملایری سروده شد. آنچه موجب شد دوبیتی های این شاعر گرانقدر ادبیات ایران، محبوب شود، مردمی بودن اشعار او بود. با اعتقاد برخی ادبا و کارشناسان ادبیات دوبیتی های باباطاهر عریان در بحر هزج مسدس محذوف سروده شد. آرامگاه این شاعر و ترانه سرا گرانقدر در شمال شهر همدان است. این پست به دانلود رایگان با لینک مستقیم کتاب دوبیتی ها و ترانه های باباطاهر عریان همدانی در قالب فایل PDF اختصاص یافت.

15 - تلگرام

دیدگاه ها 3 دیدگاه
  1. blank
    محمد
    در تاریخ 2019/07/11 :

    دوست نویسنده عزیز که قصد در تحریف زندگانی بابای همدان داری، با حذف پسوند همدانی از نام شریف بابا نمیتوانی همدانی بودن اورا پنهان کنی. ضمنا لهجه لری ملایری چیست؟ اصلا مگر ملایری ها لر هستند؟ اشعار بابا همانطور که خود میفرماید:
    زبان پهلوی را اوستادم کتاب عاشقی را مستطرستم
    در زبان پارسی پهلوی نیای لری، کردی، مازنی، تاتی، گیلکی، تالشی و گویش های بسیاری از زبان پارسی بالاخص همین گویش همدانی است، سروده شده. در پاسخ دوست عزیزمون هم که فرمودن ملایری ها لر هستند و خودشون باورشون نمیشه باید بگم لر ها هم کرد هستن داغن حالیشون نیست. لطفا چرندیات بار مردم ندین.
    و در آخر شعری از خود بابا:

    من آن اسپیده بازم «همدانی!»
    لانه در کوه دیرم سایه لانی
    به بال خود پرم کوهان به کوهان
    به چنگ خود کرم نخجیر بانی

  2. blank
    nnnnnnnnnnnn
    در تاریخ 2015/12/27 :

    باباطاهر لکه بوده دوست عزیز بیشتر شهرهای گویش محلیش به زبون لکیه اولا دوما اگه اینجوریه همون شعرهای که به لری گفته به زبون لری نهاوند و بروجرد هستش نه ملایر

    • blank
      nnnnnnnnnnnn
      در تاریخ 2015/12/27 :

      تازه بیشتر ملایری ها بیرون از ملایر اصلا قبول نمیکنن لر هستن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.