خانه » دانشنامه » زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

امتیاز شما به این پست !

rahbar4 - زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

سید علی حسینی خامنه ای فرزند مرحوم حاج سید جواد حسینی خامنه ای در فروردین سال 1318 هجری شمسی (مصادف با 1358 هجری قمری) در مشهد مقدس به دنیا آمد. او به عناوینی همچون سید علی خامنه ای، آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، مقام معظّم رهبری، ولی امر مسلمین به خصوص شیعیان جهان و … معروف است. با توجه اهمیت موضوع، این پست مذهبی را به شرح مختصری از زندگانی و ییوگرافی رهبر معظّم جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان جهان، حضرت آیت الله خامنه ای اختصاص دادیم .

زندگی در حوزه علمیه

ایشان از همان ابتدای کار تحصیلات تخصصی (یعنی از دوران دبیرستان) خواندن کتاب صرف و نحو و جامع المقدمات را آغاز کرد. سپس از مدرسه راهی حوزه شد و تحت نظر پدر بزرگوار و دیگر اساتید به خواندن کتاب ادبیات و مقدمات پرداخت. خودش درباره دلیل و انگیزه ورود به حوزه چنین گفتند : عامل و موجب اصلى در انتخاب اين راه نورانى روحانيت پدرم بودند و مادرم نيز علاقه مند و مشوّق بودند.

rahbar2 - زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

ایشان نزد مدرسان مدرسه و حوزه (البته تحت نظارت پدر) کتاب های ادبی نظیر جامع المقدمات، سبوطی، مغنی و معالم را فراگرفت. در ادامه نزد مرحوم آقا میرزا مدرس یزدی و پدرش کتابهای شرايع الاسلام و شرح لمعه را را خواند و در حضور مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی کتاب مکاسب را فراگرفت و بقيه دروس سطح فقه و اصول را نزد پدرش خواند و دوره مقدمات و سطح را با موفقیت شگفت انگیزی در پنچ سال و نيم به اتمام رساند. پدرش مرحوم سيد جواد در تمام اين مراحل نقش مهّمى در پيشرفت اين فرزند برومند داشت. ایشان در ادامه تحصیلات حوزوی نزد مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا تهرانى و مرحوم شيخ رضا ايسى کتاب منظومه سبزوار را در زمينه منطق و فلسفه،   خواندند. آيت الله خامنه اى که از هيجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آيت الله العظمى ميلانى شروع کرده بودند. در سال 1336 به قصد زيارت عتبات عاليات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سيد محسن حکيم، سيد محمود شاهرودى، ميرزا باقر زنجانى، سيد يحيى يزدى، و ميرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدريس و تحقيق آن حوزه علميه را پسنديدند و ايشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّتى ايشان به مشهد باز گشتند. آيت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علميه قم به تحصيلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آيت الله العظمى بروجردى، امام خمينى، شيخ مرتضى حائرى يزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند. این از سرگذشت زندگی حوزوی رهبر انقلاب در حوزه های نجف اشرف و قم بود.

زندگی سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای

امام خامنه ای درباره زندگی سیاسی خودش گفته اند : از شاگردان فقهى، اصولى، سياسى و انقلابى امام خمينى (ره) هستند. نخستین کسی که باعث شد ذهنیت مبارزات سیاسی علیه طاغوت در ایشان ایجاد شود شهید سید مجتبی نواب صفوی بود. آن زمان که ایشان دانشجوی طلاب بودند سخنرانی های شهید نواب صفوی علیه طاغوت و فتنه ها و نقشه های شوم انگلیسی ها باعث بیداری سیاسی ایشان شده و تحولی عظیم در وجود مبارک ایشان ایجاد کرد تا جایی خودشان فرموده اند : همان وقت جرقه هاى انگيزش انقلاب اسلامى به وسيله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هيچ شکى ندارم که اولين آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد. مبارزات سیدعلی خامنه ای علیه حکومت پهلوی و سیاست های توسعه طلبانه آمریکا از سال 1341 در قم شروع شده و او در این راه چندین بار بازداشت شده و شکنجه های فراوانی را تحمل کرد. ولی تا آخرین لحظه در کنار امام خمینی (ره) اتاد و به مبارزات علیه طاغوت ادامه داد. او در تاریخ 12 خرداد 42 و همچنین قیام خونین و معروف 15 خرداد دستگیر و زندانی شد و شکنجه های فراوانی را تحمل کرد. سایر بازداشتهای رهبر معظم انقلاب می توان به بهمن 1342 در ماه مبارک رمضان، سال 1345 به خاطر برگزاری کلاسسهای تفسیر قرآن و اندیشه اسلامی و آگاه کردن جوانان، سال1349 به خاطر ادامه فعالیتهای سیاسی و روشنگری، سال 1350 به خاطر جلوگیری فعالیتهای ساسی ایشان، دی ماه 1353 که به قول حضرت خامنه ای این بازداشت سخت ترین بازداشت و با فجیع ترین شکنجه ها بود که تا پاییز 1354 ادامه داشت.

rahbar3 - زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

تبعید به آزادشهر

در سال 1356 (اواخر این سال) حضرت آیت الله خامنه ای توسط رژیم پهلوی دستگیر و به آزادشهر (واقع در استان سیستان و بلوچستان) تبعید شدند ولی اعتراضات گسترده مردم پهلوان ایران و اوج گرفتن شور و نشاط انقلابی در افکار مردم در سال 1357 (اواسط این سال) ایشان از تبعید آزاد شده و به مشهد مقدس برگشتند و جزء سردمداران مبارزان علیه رژیم طاغوت به مبارزات انقلابی ادامه دادند.

روزهای نزدیک به پیروزی و پس از آن

ایشان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از ورود امام از پاریس به تهران به فرمان امام خمینی به عضویت شورای انقلاب فرهنگی درآمدند و در کنار بزرگان و پیشروان انقلاب مثل هاشمی رفسنجانی، شهید بهشتی و شهید مطهری و … قرار گرفتند. دستور امام مبنی بر عضو بودن آیت الله خامنه ای در شورای انقلاب فرهنگی از طریق شهید مطهری به ایشان رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای مثل سالهای پیش از انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با تمام توان به فعالیت ارزشمند سیاسی و اسلامی خود ادامه داده و کارهای مهمی انجام داده اند که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم :

بنیانگذاری حزب جمهورى اسلامى در اسفند 1357 با همکارى و همفکرى علماى بزرگ و مبارز و هم زرم خود مثل : شهید باهنر، شهيد بهشتی، هاشمى رفسنجانى و… .
٭ معاونت وزارت دفاع در سال 1358.
٭ سرپرستى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى سال 1358.
٭ امام جمعه تهران سال 1358.
٭ نماينده امام خميني (ره) در شوراى عالى دفاع سال 1359.
٭ نماينده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى سال 1358.
٭ حضور فعّال در لباس رزم در جبهه هاى دفاع مقدس علیه جنگ تحمیلی صدام علیه ایران در سال 1359
٭ ترور ناموفق ايشان توسط منافقيندر مسجد ابوذر تهران در 6 تيرماه 1360
٭ رياست جمهورى بعد از شهادت محمد على رجايى در مهر ماه 1360 با کسب بيش از 820 درصد آرای مردمی و همچنین انتخاب مجدد ایشان به عنوان ریاست محترم جمهور در سال 1364 تا 1368

٭ رياست شوراى انقلاب فرهنگی سال 1360.
٭ رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام سال 1366.
٭ رياست شوراى بازنگرى قانون اساسى سال 1368.

٭رهبری و ولایت امت بزرگ اسلامی در چهاردهم خرداد 1368 پس از رحلت جانگداز بنیانگذار انقلاب و جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی

البته ایشان در کنار فعالیتهای سیاسی و دینی، فعالیتهای علمی نیز داشتند مثل تألیف کتابهای متعدد مثل کتاب نوبهار جان و دل، کتاب پیشوای صادق، کتاب ولایت فقیه و …

این بود از بیوگرافی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران.  لطفاً ما را از نظرات ارزشمندتان بی بهره نفرمایید .

Untitled 1 - زندگی نامه حضرت آیت الله خامنه ای

منابع

کتاب خاطرات و زندگی نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی

سایت دفتر مقام معظم رهبری http://www.leader.ir

سایت ویکی پدیا دانشنامه آزاد

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.