خانه » دانشنامه » مشاهیر » زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

امتیاز شما به این پست !

abdolbaset - زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد در سال 1927 میلادی مصادف با 1349 هجری قمری و 1307 هجری شمسی در روستای المزاعزه واقع در شهر ارمنت استان قنا در جنوب کشور مصر متولّد شد. عبدالباسط در یک خانواده ای کاملاً مذهبی به دنیا آمد. جدّ او استاد عبدالصمد حافظ کلّ قرآن مجید و یک فر با تقوا و با ایمان بود. پدربزرگ مادری او نیز یک فر متدین و از اساتید درس های معارف اسلامی بود. پدر او نیز که هم نام جدّش عبدالصمد بود از اساتید حفظ و تجوید قرآن کریم بود. عبدالباسط دو برادر داشت که هر دوی آنها در حفظ و تجوید قرآن کریم فعالیّت داشتند. متن زیر زندگی نامه استاد عبدالباسط می باشد که بخشی از آنها حسب حال و بیوگرافی از زبان خودش گرفته شد. ما در سایت ایرانی دیتا سعی کردیم زندگانی این قاری گرانقدر قرآن کریم را مختصر و مفید در اختیار شما قرار دهیم.

شیخ عبدالباسط به گفته خودش در سنّ 10 سالگی حافظ کل قرآن کریم شد. در همان زمان به راهنمایی پدربزرگش که از علما بود برای آموزش دیدن قرائت قرآن قصد رفتن به طنطا در شمال مصر کرد. هر چند فاصله از ارمنت که در جنوب مصر واقع بود تا طنطا طولانی بود ولی با عشق به تلاوت قرآن کریم این سختی راه را می پذیرفت تا نزد استاد محمد سلیم آموزش تجوید و قرائت را فراگیرد. ولی قضا و قدر به گونه دیگری پیش رفت تا یک روز قبل از رفتن شیخ عبدالباسط به طنطا محمد سلیم به ارمنت آمد و در آنجا کلاس آموزش قرائت، ترتیل و تجوید قرآن کریم دایر کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. بنابراین در همان ارمنت شاگرد استاد محمد سلیم شد. عبدالباسط از سن 12 سالگی از طرف مردم دعوت می شد و کم کم در آن منطقه به شهرت رسید.

ABDOLBASET 15 - زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

در سال 1950 محفلی به مناسبت ولادت بانو زینب کبری در کنار حرم آن حضرت با حضور قاریان بزرگی مثل استاد عبدالفتاح الشعشاعى، استاد مصطفى اسماعیل، استاد عبدالعظیم زاهر،استاد ابو العینین شُعیشَع و … برگزار شد. عبدالباسط که به زیارت آن حضرت رفته بود در آن محفل حضور پیدا کرد و حدود یک و نیم ساعت سوره احزاب را تلاوت کرد تا مردم به وجد آمدند.

تلاوت عبدالباسط در جوار حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) با عث شهرت عبدالباسط شد تا سال 1951 به رادیو دعوت شد. از این پس استاد عبدالباسط از صعید به قاهره آمد و با تلاوت هایش در رادیو به شهرت بیشتر رسید.

از سال 1952 مسافرت های قرآنی شیخ محمد عبدالصمد عبدالباسط به کشورهای خارجی آغاز شد. او به کشورهای زیادی از تمام قسمت عالم(شما، جنوب، شرق و غرب) سفر کرد و در همه سفرهایش مورد استقبال گسترده مردم قار گرفت. از مهمتریم مساجدی استاد عبدالباسط در آنجا محفل قرآنی برگزار کرد، مسجدالحرام در مکه ،مسجد نبوى (ص) در مدینه منوره ، مسجد الاقصى در قُدس ، مسجد ابراهیمى (ع) در فلسطین و مسجد اَموى در دمشق و مساجد مشهورآسیا ، آفریقا، ایالات متحده، فرانسه ، لندن، هند و اکثر کشورهاى جهان بوده است و تا 250 هزار نفر نیز در مراسم تلاوت او حاضر می شدند.

پایان زندگانی استاد عبدالباسط

عبدالباسط بیماری قند داشت و در اواخر، این بیماری شدّت گرفت و به التهاب کبدی و در نهایت سرطان کبد منجر شد. ابتدا به بیمارستان دکتر بدران در جیزه برده شد. ولی به درخواست پزشکان او را به بیمارستانی در لندن انتقال دادند. یک هفته مانده به مرگش، از پسرش درخواست کرد تا او را به مصر ببرند، ظاهراً متوجه شد که عمر او در این دنیا حال رسیدن به نقطه پایان است. بالاخره در تاریخ 30 / 11 / 1988 در سن 62 سالگی از دنیا رفت و میلیونها نفر از مردم دنیا را عزاردار کرد.

از تلاوت های مشهور استاد عبدالباسط می توان به تلاوت سوره های تکویر، سوره شمس، سوره حمد، سوره مریم، سوره مائده، سوره ضحی، سوره نبأ و … اشاره کرد .

این پست دانشنامه مذهبی سایت ایرانی دیتا به شرح مختصری از زندگی نامه و بیوگرافی استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد اختصاص یافت .

منابع

کتاب شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد تألیف فائز ابراهیم محمّد

سایت http://www.quranstudies.ir

دانلود گلچین بهترین تلاوت های استاد عبدالباسط

AbdulBasit Quran 660x300 - زندگی نامه استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

15 - تلگرام

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. blank
    کورد خوش صدا
    در تاریخ 2017/04/23 :

    چرا ننوشتین کرد بوده.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.