خانه » دانشنامه » آشپزی » طرز تهیه غذای دریایی ساردین های شکم پر به همراه خواص ماهی ساردین

طرز تهیه غذای دریایی ساردین های شکم پر به همراه خواص ماهی ساردین

امتیاز شما به این پست !

sardian1 - طرز تهیه غذای دریایی ساردین های شکم پر به همراه خواص ماهی ساردین

طرز تهیه غذاهای دریایی (ساردین های شکم پر)

غذای ساردین های شکم پر یکی از غذاهای منحصربه فرد دریایی است که مزه و طعم عالی آن بی نظیر است. ماهی را می توان به شکل های گوناگونی طبخ کرد زیرا خیلی از افراد با بوی ماهی مشکل دارند و به دنبال غذا های متفاوت از ماهی می باشند. ماهی ساردین که نام آن بر گرفته از جزیره ساردنی ایتالیا است به وفور هم در مناطق شمالی و هم مناطق جنوبی ایران یافت می شود. در این پست طرز تهیه ساردین های شکم پر را برای علاقه مندان به آشپزی مخصوصاً غذاهای دریایی قرار داده ایم. همچنین خواص این نوع ماهی را نیز در ادامه مرور خواهیم کرد.

مواد لازم

ماهی ساردین                   900 گرم

بادام پوست گرفته               یک سوم پیمانه

جعفری خرد شده                یک سوم پیمانه

کشمش سیاه                    یک دوم پیمانه

پیاز                                  1 عدد

خرده نان تست                    یک دوم پیمانه

روغن زیتون                          یک چهارم پیمانه

روغن مایع                           3 قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل سیاه                  به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا فر را با حرارت 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت گرم کنید. وسط ساردین ها را برش داده و خوب تمیز کنید. سپس با دستمال تمیزی آنها را خشک نمایید و مقداری نمک و فلفل داخل و روی ماهی بریزید. حال مقداری روغن درون ماهی تابه ریخته، روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس روی آن خرده های نان را بریزید و تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود.

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کشمش، بادام، جعفری خرد شده، نمک و فلفل به خرده های نان بیفزایید و مواد را خوب با هم مخلوط نمایید. شکم ساردین ها را با این مواد پرنمایید. سینی فر را چرب کرده و ساردین ها را داخل سینی قرار دهید و در فری که از قبل آن را گرم کرده اید به مدت 30 تا 40 دقیقه قرار دهید.

اکنون این غذا آماده است و می توانید آن را نوش جان کنید. این غذا طرفداران زیادی در مناطق شمالی و همچنین جنوبی ایران دارد.

 

خواص ماهی ساردین

این ماهی در مناطق شمالی و جنوبی ایران پرورش می یابد و از انواع ماهی پر چرب می باشد ولی چربی آن از نوع غیر اشباع و امگا 3 است. امگا 3 این ماهی بر خلاف ماهی های دیگر که امگا 3 در جگرشان دخیره می شود در گوشت ماهی وجود دارد. مصرف این ماهی به دلیل چربی های قابل جذب برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید است و برای تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب بسیار ضروری است. مصرف این ماهی به همراه داروهای ضد افسردگی به درمان افسردگی کمک می کند. گوشت ماهی ساردین به علت داشتن چربی مفید از چسبیدن و لخته شدن پلاکت های خونی حاوی کلسترول به سطح داخلی عروق  جلوگیری می کند و به دلیل کاهش التهاب در بیماری های چون آرتریت روماتوئید نقش کلیدی دارد. ارزش غذایی این ماهی کوچک جثه در بسیاری از موارد به مانند ماهی کلیکا از ماهی بزرگ جثه بسیار بیشتر است و چون این ماهی را می توان با استخوان مصرف کرد، سرشار از کلسیم و فسفر می باشد. این ماهی دارای کالری بالایی است. گوشت این ماهی کمی تیره و  غنی از ویتامین B  می باشد.

sardian2 - طرز تهیه غذای دریایی ساردین های شکم پر به همراه خواص ماهی ساردین

منابع:

سری کتاب های جامع آشپزی، شماره 16 (غذاهای دریایی)

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.