خانه » کتاب » تاریخی » دانلود کتاب حسن صبح خداوند الموت پل آمیر ترجمه ذبیح الله منصوری

دانلود کتاب حسن صبح خداوند الموت پل آمیر ترجمه ذبیح الله منصوری

امتیاز شما به این پست !

hasansaba - دانلود کتاب حسن صبح خداوند الموت پل آمیر ترجمه ذبیح الله منصوری

دانلود کتاب حسن صبح خداوند الموت پل آمیر با ترجمه ذبیح الله منصوری

کتاب خداوند الموت با نام دیگر حسن صباح، اثری است نوشته پل آمیر که توسط مترجم مشهور ایرانی ذبیح الله منصوری به زبان فارسی ترجمه شده است. موضوع کتاب نهضت حسن صباح از سردمداران نهضت اسماعیلیان و باطنیه در ناحیه الموت در کوه های قزوین و مناطق اطراف آن است. ترجمه این کتاب با وجود نثر روان و شیوایی نوشتار به دلیل اقتباس‌های مترجم مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. حسن صباح (نقش اول کتاب خداوند الموت) یکی از رهبران فرقه اسماعیلیه بود که رهبری وی باعث شد تا مذهب اسماعیلیه بارور شود. زندگی او دارای ابعاد مختلفی است و هر لحظه از زندگی اش تعریف خاص و مختص به خودش را داراست.

نقدهای متعددی به این کتاب (به طور خاص، به ترجمهٔ فارسی کتاب) وارد شده‌است. برخی نقدها در مورد درستی محتوای آن هستند. برای نمونه در مورد قتل خواجه نظام‌الملک در کتاب خداوند الموت می‌خوانیم:

«وقتی محمد طبسی به نهاوند رسید به او گفتند خواجه در شکارگاه است و او به قرق رفت و تقاضای ملاقات کرد. در محضر خواجه وی ناگهان دید که یکی از دو غلام‌بچه با خنجر به وی حمله کرد و او را به قتل رساند.»

اما در واقع خواجه نظام‌الملک در شب جمعه دوازدهم ماه رمضان سال ۴۸۵ هجری قمری در راه بغداد در محلی به نام صحنه توسط یک از فدائیان حسن صباح به نام بوطاهر ارانی به قتل رسیده‌است.

از سویی دیگر، برخی منتقدان معتقدند که نویسنده‌ای به نام «پل آمیر» در تاریخ فرانسه وجود نداشته و خداوند الموت تماماً زاییدهٔ ذهن منصوری است. همچنین از محمدعلی امیرمعزی نیز نقل شده که این کتاب در اصل یک مقاله بوده که «ملحقات خود منصوری آن‌را به صورت آن کتاب قطور در آورده است».

خود ذبیح الله منصوری درباره این موضوع می نویسد:

“برداشتی که در این کتاب از نهضت حسن صباح شده ، غیر از آن است که تا امروز در کتب دیگر راجع به فرقه اسماعیلیه نوشته اند و از آنچه نویسنده این کتاب میگوید چنین استنباط میشود که نهضت حسن صباح، فقط یک نهضت مذهبی نبوده و آن مرد می خواسته که ایران را از تحت سلطه خلفای عباسی یا کسانی که از سلاطین و امرای محلی ایران بودند اما از خلفای عباسی گوش شنوا داشتند، برهاند.” نویسنده این کتاب پل آمیر در بخش پایانی می گوید: “با اینکه دوره قدرت الموت بیش از 95 سال طول نکشید زبان فارسی بوسیله باطنی ها خیلی توسعه یافت و زبان عربی را عقب زد و در ایرانیان حس مناعت ملی که قرن ها خوابیده بود بیدار گردید.”

وبسایت ایرانی دیتا کتاب خداوند الموت را با لینک مستقیم و به صورت رایگان برای دانلود شما قرار داده است. امید است مورد پسند شما قرار گیرد.

باکس دانلود
  • دانلود با لینک مستقیم
  • حجم: 15.74 مگابایت
  • فرمت: PDF
  • منبع: ایرانی دیتا
  • رمز : www.iranidata.com
  • کانال تلگرام ایرانی دیتا
  • 15 - تلگرام

    دیدگاه ها 2 دیدگاه
    1. blank
      AV
      در تاریخ 2022/01/23 :

      این کتاب سانسور شدست توروخدا بگید

    2. blank
      ایرانی
      در تاریخ 2018/10/30 :

      بسیار عالی. سپاسگزارم از شما بزرگوار.

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.