خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » جامعه شناسی تاريخی و زمينه های بهره مندی رشته روابط بين الملل از چرخش تاريخی PDF

جامعه شناسی تاريخی و زمينه های بهره مندی رشته روابط بين الملل از چرخش تاريخی PDF

امتیاز شما به این پست !

historical sociology  - جامعه شناسی تاريخی و زمينه های بهره مندی رشته روابط بين الملل از چرخش تاريخی PDF

جامعه شناسی تاريخی و زمينه های بهره مندی رشته روابط بين الملل از چرخش تاريخی PDF

جامعه شناسی تاریخی می تواند، روابط بین المللی کشورها را بر مبنای رویدادهای تاریخی تمرکز دهد. از زمان شکل گیری و تحول رشته روابط بین الملل تا پایان جنگ سرد، مقوله تاریخ به عنوان بافتی تأثیرگذار در نظریه های روابط بین الملل به حاشیه رانده شد. به نظر می رسد پرداختن به نقش تاریخ در ساحت نظریه پردازی در دو دوره اول یا کاملاً فروگذار شده، یا به گونه ای ناآگاهانه نمود یافته است. در این راستا یک مقاله پژوهشی برای مطالعه برای دانشجویان رشته علوم اجتماعی، جامعه شناسی، پژوهشگری، علوم سیاسی و … فراهم شده است .

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگا با لینک مستقیم مقاله جامعه شناسی تاریخی و زمینه های بهره مندی رشته روابط بین الملل از چرخش اریخ در قالب فایل پی دی اف اختصاص یافت .

چکیده

جامعه شناسي تاريخي در روابط بين الملل محمل مناسبي جهت تمرکز بر مقوله تاريخ است. از اين نظر ديدگاه مذکور ضعف هاي چشم انداز خردگرا را در اين زمينه پرمي کند. از سوي ديگر، پيشرفتي در رويکرد چشم انداز تامل گرا نسبت به تاريخ محسوب مي شود. در واقع، در ادامه چرخش اجتماعي، مي توان از چرخش تاريخي در دانش روابط بين الملل صحبت به ميان آورد. بدين اعتبار ديدگاه جامعه شناسي تاريخي در قالب بازانديشي چرخش تاريخي، دلالت هاي مفيدي عرضه مي کند. نويسنده در اين جهت و با نگاهي تحليلي به تاريخ، که بازتاب دهنده وجوه معرفت شناختي و روش شناختي است، چهار زمينه مناسبات الگومند، رويدادهاي داخلي/ خارجي، تاثيرات کارگزار/ ساختار، و تبيين روايي را طرح ريزي مي کند و از اين رهگذر چگونگي بهره مندي رشته روابط بين الملل را از چرخش تاريخي به تصوير مي کشد.

كليد واژه: تاثيرات کارگزار/ ساختار، تبيين روايي، جامعه شناسي تاريخي، چرخش تاريخي، روابط بين الملل، رويدادهاي داخلي/ خارجي، مناسبات الگومند

نویسنده : سید علی منوری – دانشگاه تهران ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.