خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » سنجش پايداري نظام هاي بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی PDF

سنجش پايداري نظام هاي بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی PDF

امتیاز شما به این پست !

economic - سنجش پايداري نظام هاي بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی PDF

سنجش پايداري نظام هاي بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی PDF

اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که می تواند در مقابل فشارها و رویدادهای خارجی و داخلی مقاومت کند و از هم نپاشد. این اقتصاد که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای است یک اقتصاد سالم است که از طریق صرفه جویی مردم و بهره برداری درست از منابع طبیعی و کشاورزی محقق می شود. یکی از عواملی که می تواند نقش بسیار مؤثر داشته باشد عملکرد مناسب سیستم ها و نظام های بهره برداری کشاورزی است. در این مقاله همین موضوع مورد پژوهش و بررسی قرار گرفت .

چکیده مقاله

اقتصاد مقاومتي، اقتصادي را ترسيم مي کند که توانايي مقابله با تکانه هاي وارده بر اقتصاد را دارد. چنين اقتصادي بايد قابليت انعطاف در شرايط مختلف و توانايي عبور از بحران را داشته باشد. با توجه به نقش بخش کشاورزي در توليد ناخالص ملي، اشتغال و تامين نياز کشور به محصولات باغي، زراعي و دامي با حداقل وابستگي به خارج نسبت به ساير بخش هاي اقتصادي، بخش کشاورزي در چارچوب اقتصاد مقاومتي از جايگاه ويژه اي برخوردار است. هدف مطالعه پايداري نظام هاي کشاورزي خرده مالکي، تعاوني توليد روستايي، تعاوني مشاع، شرکت سهامي زراعي و کشت و صنعت ها در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي است. روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي، همبستگي است. جامعه آماري تحقيق شامل اعضاي هر يک از نظام بهره برداري کشاورزي استان اصفهان است. براي نمونه گيري از روش خوشه اي استفاده شد. اطلاعات مورد نياز از طريق مطالعه اسناد، پرسشنامه ساختار يافته و مطالعات ميداني به دست آمد. نتايج پژوهش نشان مي دهد نظام بهره برداري سهامي زراعي با توجه به سه اصل هم پيوندي، اختيارمندي و مسووليت پذيري زراعي و تعاوني توليد با در نظر گرفتن سه اصل حاکميت، مالکيت و فاعليت، از طريق ايجاد تنوع در توليدات، در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در راستاي دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي قرار دارد.

كليد واژه: اقتصاد مقاومتي، نظام هاي بهره برداري کشاورزي، بخش کشاورزي

نویسندگان : سیدعلی نکویی نایینی – سازمان تعاون روستایی – عنوان نشریه : فصلنامه سياست هاي راهبردي و كلان بهار 1394

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله سنجش پايداري نظام هاي بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی برای دانشجویان اقتصاد، اقتصاد کشاورزی، مهندسی کشاورزی و … اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.