خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » تاثير يک ماه روزه داری و فعاليت بدنی منظم بر شاخص های هماتولوژی و بيوشيميايی خون

تاثير يک ماه روزه داری و فعاليت بدنی منظم بر شاخص های هماتولوژی و بيوشيميايی خون

امتیاز شما به این پست !

roze8523 - تاثير يک ماه روزه داری و فعاليت بدنی منظم بر شاخص های هماتولوژی و بيوشيميايی خون

تاثير يک ماه روزه داری و فعاليت بدنی منظم بر شاخص های هماتولوژی و بيوشيميايی خون

ماه رمضان مهم ترین ماه قمری است که در آن گرفتن روزه بر مسلمانان (مگر در شرایط خاص) واجب است. تأثیر و فواید روزه از نظر روحی، معنوی و جسمی بسیار زیاد است. از نظر علمی ثابت شده است که گرفتن روزه آثار مفیدی بر اندام های انسان دارد. هر چند فایده اصلی روزه داری همان اثر معنوی آن است ولی از نظر پزشکی مفید بودن آن بر انسان از نظر فیزیکی و روانی اثبات شده است. برای ورزشکاران اعم از حرفه ای یا آماتور نیز روزه داشتن بر تمرکز روحی و روانی و سلامت اندامی و جسمی آنها تأثیر مثبت دارد. نیز در این مقاله بررسی شده است تا گرفتن یک ماه روزه در ماه مبارک رمضان و فعالیت بدنی منظم بر شاخصهای هماتولوژی و بیوشیمیایی خون در ورزشکاران و سایر افراد چه تأثیری دارد .

این پست آموزشی، علمی و مذهبی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله تاثير يک ماه روزه داری و فعاليت بدنی منظم بر شاخص های هماتولوژی و بيوشيميايی خون در قالب فایل pdf برای دانشجویان رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی، الهیات و معارف اسلامی، مجموعه علوم پزشکی و سایر علاقمندان اختصاص یافت .

چکیده مقاله

مقدمه: روزه داری در ماه رمضان يک تکليف مذهبي و باور اعتقادي است که بر همه مسلمانان سالم و بالغ واجب است. هدف از مطالعه حاضر، مقايسه تاثير يک ماه روزه داري و فعاليت ورزشي منظم بر شاخص هاي بيوشيميايي و هماتولوژي خون مردان فعال و غيرفعال مي باشد.
مواد و روش ها: در اين مطالعه 26 مرد سالم 18 تا 30 سال در دو گروه روزه دار غيرفعال (13 نفر) و گروه روزه دار فعال (13 نفر) قرار گرفتند. از هر دو گروه دو نمونه خون جهت آزمايش هاي بيوشيميايي و هماتولوژي در روز اول و روز 29 ماه رمضان گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون آناليز واريانس تکراري تجزيه و تحليل شدند.
نتايج: در هر دوگروه ميانگين شاخص هاي هماتوکريت، تعداد گلبول هاي قرمز، TC، LDL، HDL، LDL/HDL، TC/HDL و VLDL در آخر ماه رمضان کاهش معناداري نسبت به ابتداي ماه رمضان داشته است. مقادير HDL طي روزه داري در گروه روزه دار فعال (P=0.023) و گروه روزه دار غيرفعال (P=0.042) در ابتدا و انتهاي مطالعه افزايش معناداري يافته است. کاهش سطوح FBS تنها در گروه روزه دار فعال معنادار بود (P<0.05).
نتيجه گيري: روزه داري در ماه مبارک رمضان توام با انجام فعاليت هاي ورزشي منظم مي تواند تغييرات مثبتي در شاخص هاي هماتولوژيکي- بيوشيميايي سرمي به وجود آورد که اين مي تواند به علت تغيير در رژيم غذايي و واکنش هاي زيست حياتي بدن روزه داران به گرسنگي و فعاليت بدني در طول ماه رمضان باشد.

كليد واژه: روزه داري، فعاليت ورزشي، شاخص هاي هماتولوژي و بيوشيميايي، مردان فعاتال و غيرفعال

نوسیندگان : حسین نیک رو، سید رضا عطار زاده حسینی، کیوان حجازی – پردیس دانشگاه مشهد – دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.