خانه » دانشنامه » مذهبی » مقاله » آموزش خواندن نماز عید فطر و عید قربان

آموزش خواندن نماز عید فطر و عید قربان

امتیاز شما به این پست !

namazfetr ghorban - آموزش خواندن نماز عید فطر و عید قربان

آموزش خواندن نماز عید فطر و عید قربان

از باشکوه ترین اعیاد مسلمانان عیدهای سعیده فطر و قربان است. عید فطر روز بعد از پایان ماه مبارک رمضان یعنی روز اول ماه شوال است. عید قربان نیز روز دهم ماه قمری ذی الحجه است. در این دو عید معمولاً در کشورهای اسلامی تعطیل رسمی اعلام می شود. از وجوه مشترک این دو عید حرام بودن روزه و خواندن نماز مخصوص این دو عید است. نماز عید فطر و عید قربان در زمان ظهور امام زمان علیه السلام واجب است ولی در زمان غیبت مستحب است. این نماز می تواند هم بصورت جماعت و هم بصورت فرادی خوانده شود. این پست مذهبی از سایت ایرانی دیتا به ارائه مطالبی در رابطه با آموزش به جا آوردن نماز عید فطر و قربان اختصاص یافت .

زمان خواندن نماز عید قربان و فطر کی است ؟

وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولی مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.

نحوه و چگونگی خواندن نماز عید فطر و قربان
نماز عید فطر دو رکعت است، در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گوید .

در زمان قنوت می توان هر دعایی و با هرزبانی گفت ولی بهتر است دعای مخصوص هنگام قنوت نماز عید قربان و عید فطر را خواند که بدین شرح است

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ

اگر نماز بصورت فردی خوانده شود باید این دعا را شخص خودش ذکر کند ولی اگر به جماعت باشد می تواند گوش کند .

چه چیزهایی در نماز عید فطر و عید قربان مستحب است :

1ـ ـ بعد از نماز دو خطبه بخواند مانند خطبه های نماز جمعه با این تفاوت که در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عید بعد از نماز خوانده می شود و این خطبه در صورتی است که نماز را با جماعت بخواند .

2 – نماز را بلند قرائت کند .

3ـ در این نماز سوره مخصوص شرط نیست، ولی بهتر است در رکعت اوّل سوره اعلی (سبِّحِ اسْمِ رَبِّک الاْعْلی) و در رکعت دوم سوره شمس (وَ الشَّمْس ) بخواند.

4ـ در روز عید فطر قبل از نماز عید با خرما افطار کند .

5ـ در نماز عید بر زمین سجده کند و در موقع گفتن تکبیرها دستها را بلند کند.

6ـ پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخواند.

7ـ بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید: «اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا».

دانلود فایل صوتی دعای قبل از نماز و هنگام قنوت نماز عید فطر و قربان از آقای مرتضوی

15 - تلگرام

دیدگاه ها 1 دیدگاه
  1. blank
    تجهیزیار
    در تاریخ 2019/04/23 :

    جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.