خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » بررسی قدرت عشق و ایمان در مثنوی در مطابقت با روانشناسی فکر

بررسی قدرت عشق و ایمان در مثنوی در مطابقت با روانشناسی فکر

امتیاز شما به این پست !

masnavi9855 - بررسی قدرت عشق و ایمان در مثنوی در مطابقت با روانشناسی فکر

بررسی قدرت عشق و ایمان در مثنوی در مطابقت با روانشناسی فکر

کتاب مثنوی یا مثوی معنوی یا مثنوی مولوی، زاده طبع پرشور حکیم مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر و صوفی بزرگ قرن هفتم قمری است. این کتاب عظیم شامل 6 دفتر شعری و شامل 26000 بیت یکی از غنی ترین آثار عرفانی در ادبیات ایران به شمار می آید. در این پژوهش از دیدگاه روانشناسی فکر، قدرت عشق و ایمان در مثنوی مولوی مورد بررسی قرار گرفت .

این پست آموزشی و مذهبی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله بررسی قدرت عشق و ایمان در مثنوی در مطابقت با روانشناسی فکر در قالب فایل pdf اختصاص یافت .

چکیده مقاله

علم روانشناسي بويژه در عصر معاصر به اين نتيجه رسيده است که بسياري از قدرتها و نيروهاي درماني تفکر را نشناخته است به همين دليل در اين اواخر کتابهاي فراواني در خصوص يافته هاي روانشناسان و متفکرين غربي و شرقي نگاشته شده است. يافته هايي که در آن درمان بسياري از بيماري هاي جسمي و روحي فرد را تهذيب نفس و پاکسازي وي از رذائل اخلاقي ميداند از سوي ديگر با مطالعه مثنوي درمي يابيم که اين منظومه تعليمي علاوه بر بيان مسائل عرفاني و زيبائي هاي ادبي مي تواند منبع غني در ارتباط با ادراک مباحث روانشناسي، قدرتها و نيروهاي بيکران انديشه و ضمير باطن باشد. چرا که مثنوي منظومه اي است که در سايه آموزه هاي اخلاقي، چگونگي بهره برداري از انديشه والا، رفع تفکر زائد و چگونگي رسيدن به عظمت انساني را نيز مي آموزد. مجموعه عقايدي که منطبق با روانشناسي تفکر معاصر است و ميتوان براي هر يافته علمي سندي برتر از مثنوي ارائه کرد.
روش پژوهش در اين مباحث تحليل تطبيقي است و پرسش اصلي بررسي دو نيروي برتر و موثر در تفکر والا يعني نيروي عشق و نيروي ايمان از ديدگاه روانشناسي تفکر و مثنوي مولوي مي باشد. همچنين تاثيرات اين دو نيرو همراه با نتيجه گيري مورد بررسي و مقايسه قرار گرفته است.

كليد واژه: تفکر، روانشناسي، مثنوي، عشق، ايمان

نویسنده : فاطمه کریمی تارقلی

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.