خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » واکاوی مفاهیم مله و فلسفه در تفکر ابونصر فارابی PDF

واکاوی مفاهیم مله و فلسفه در تفکر ابونصر فارابی PDF

امتیاز شما به این پست !

farabi547 - واکاوی مفاهیم مله و فلسفه در تفکر ابونصر فارابی PDF

واکاوی مفاهیم مله و فلسفه در تفکر ابونصر فارابی PDF

حکیم ابونصر محمدبن محمد فارابی در سال 878 میلادی به دنیا آمد و در سال 950 درگذشت. او مؤسس فلسفه اسلامی، معلم ثانی(دوم) بعد از ارسطو و یکی از بزرگترین فیلسوفان نسل طلایی اسلام در قرن سوم و چهارم هجری قمری است. شاید او تنها فیلسوف مسلمانی باشد که در مورد همه موضوعات مربوط به فلسفه یعنی فلسفه موسیقی، فلسفه سیاسی، جامعه شناسی فلسفه، اخلاق فلسفی و …  مطلب نوشته است. در این مقاله پژوهشی مفاهیم مله و فلسفه از دیدگاه فارابی واکاوی شده است.

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله واکاوی مفاهیم مله و فلسفه در تفکر فارابی حکیم و فیلسوف بزرگ حکمت یا فلسفه مشّاء در قالب پی دی اف اختصاص یافت .

چکیده مقاله

بعد از آنکه فلسفه وارد جهان اسلام شد متفکران مسلمان در ارتباط بين فلسفه و دين مواضع مختلفي اتخاذ کردند. برخي فلسفه را ترک کرده و به تحقير آن پرداختند و برخي نيز فلسفه را بر دين ترجيح دادند. اما فيلسوفي مانند فارابي نظام فلسفي نويني را بنيان نهاد که در آن، بين فلسفه و دين جمع شده و تعارض ميان آنها مورد انکار قرار گرفت. او براي تبيين هر چه بهتر نسبت بين فلسفه و دين و هماهنگ سازي و جمع اين دو به واکاوي و تحليل دو مفهوم مله و فلسفه و تقدم و تاخر آنها پرداخت. از نظر فارابي مله و دين دو اسم مترادف اند و تفاوتي با هم ندارند. اما او تنها ملتي را بر حق و فاضله مي داند که رئيس آن و هر کس که تحت رياست اوست به دنبال سعادت قصوي بوده و مبتني بر فلسفه برهاني باشد. فارابي پس از واکاوي مفاهيم مله و فلسفه به اين نتيجه مي رسد که حقيقت ديني و حقيقت فلسفي با وجود اختلاف صوري، از لحاظ عيني، حقيقت واحدي هستند. اين عقيده او وفاق و هماهنگي ميان فلسفه و اصول و مباني اسلامي را ميسر ساخت. او بدون شک نخستين انديشمندي بود که بر اساس اين هماهنگي، فلسفه جديدي را بنياد نهاد و فلاسفه بعد از او خطوطي را که وي رسم کرده بود پي گيري کرده و طرح او را تکميل کردند.

كليد واژه: مله، مله صحيحه، فلسفه، فلسفه مظنونه، فلسفه مموهه، فارابي

نوسیندگان : روح الله علیزاده ، سید عباس ذهبی – دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات، تهران، ايران

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.