خانه » دانشنامه » آموزشی » دانشگاهی » مقایسه دیدگاه سهروردی و آکویناس درباره چگونگی اثبات فرشتگان و تبیین ماهیت ایشان

مقایسه دیدگاه سهروردی و آکویناس درباره چگونگی اثبات فرشتگان و تبیین ماهیت ایشان

امتیاز شما به این پست !

Sohravardi32598 - مقایسه دیدگاه سهروردی و آکویناس درباره چگونگی اثبات فرشتگان و تبیین ماهیت ایشان

مقایسه دیدگاه سهروردی و آکویناس درباره چگونگی اثبات فرشتگان و تبیین ماهیت ایشان

شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی که به شیخ اشراق، شیخ شهید و شیخ مقتول شهرت دارد، در سال 549 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 587 درگذشت. او سرآمد حکمت و فلسفه اشراق و یکی از فیلسوفان بزرگ ایرانی اهل زنجان است. از طرفی دیگر قدیس توماس آکویناس که به حکیم آسمانی معروف است، فیلسوف بزرگ ایتالیایی و متاله مسیحی بود که اعتقادات مسیحی را با فلسفه ارسطو تلفیق کرد. در این مقاله چگونگی اثبات فرشتگان و تبین ماهیت ایشان از دیدگاه های حکیم سهروردی و توماس آکویناس مقایسه و بررسی (تفاوت و تشابه) شده است .

چکیده مقاله

فرشته شناسی يا علم به مجردات قدسی از جمله معارفي است که هرچند به دليل در پرده غيب واقع شدن موضوعش مبنايي وحياني دارد، همت عقل در رسيدن به آن هرگز کوتاهي ندارد، تا آن جا که فلاسفه متدين همواره درصدد ارائه شناختي عقلاني از ماهيت و اوصاف اين موجودات شريف برآمده و ضرورت وجودشان را توجيه کرده اند.از آن جا که يکي از مهم ترين مباحث فرشته شناسي، مبحث اثبات فرشتگان است؛ خصوصا که ضمن استدلال بر وجودشان، ماهيتشان روشن تر مي شود، در واقع مقاله حاضر کوشش و کاوشي است در زمينه چگونگي اثبات فرشتگان و تبيين ماهيت ايشان از منظر دو نظام فلسفي- ايماني مهم، موسوم به مکتب اشراقي و توميستي، با اين رويکرد که بر سازگاري عقل و دين تاکيد ورزد و بلکه نزديکي شان را آشکار سازد.از يافته هاي اين پژوهش، اشتراک نظر هر دو فيلسوف در روشي استدلالي بر وجود فرشتگان، بيان ماهيت ايشان، رابطه آنان با انسان و قول به کثرت شمارناپذيرشان و نيز اختلاف نظر در کيفيت ايجاد فرشتگان، شيوه دسته بندي آنان، نحوه تحليل علم ملکي به ذات و غير ذات، حقيقت تمثل فرشتگان و مساله وحدت يا تباين نوعي شان مي باشد، که اميد است راه را براي کنکاش هاي ذهني عميق تر و بررسي مقايسه اي ديگر بگشايد.

كليد واژه: فرشته، جواهر مجرد، انوار قاهره، سهروردي، توماس آکويناس

نویسندگان : لاله حقیقت ، زهرا دبیری – نشریه اندیشه دینی

این پست آموزشی از سایت ایرانی دیتا به دانلود رایگان با لینک مستقیم مقاله مقایسه دیدگاه سهروردی و آکویناس درباره چگونگی اثبات فرشتگان و تبیین ماهیت ایشان در قالب فایل pdf برای دانشجویان رشته فلسفه، الهیات و معارف اسلامی و کلیه علاقمندان اختصاص یافت .

15 - تلگرام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.